WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Bewegen | Publicatiedatum: 2024

Kern

Dit onderzoek heeft op een systematische manier het wetenschappelijk bewijs voor de effecten van het gedrag van pedagogisch professionals op het beweeggedrag van kinderen van 0 tot 8 jaar in kaart gebracht. De resultaten laten zien dat pedagogisch professionals veel invloed hebben op het beweeggedrag van jonge kinderen in de kinderopvang door hun gedrag, keuzes en handelingen. Wanneer een pedagogisch professional zelf actiever is, heeft dit een positief effect op het beweeggedrag van kinderen. Kinderen zien professionals als voorbeelden. Daarom is het belangrijk dat professionals deelnemen aan beweegactiviteiten met kinderen. Daarnaast werd met dit onderzoek duidelijk dat verbale aanmoediging en bewust inzetten op en/of plannen van bewegen belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat kinderen voldoende bewegen.

Kinderen brengen tegenwoordig veel tijd door op kinderdagverblijven. Hierdoor spelen pedagogisch professionals een steeds grotere rol in het leven van jonge kinderen. Dit geldt ook voor de rol die pedagogisch professionals hebben bij het stimuleren van bewegen bij jonge kinderen. Dit onderzoek probeert door middel van een systematische literatuurstudie de rol van de pedagogisch professional op het gebied van het bewegen van jonge kinderen te begrijpen.

Doel en methoden

Dit onderzoek heeft op een systematische manier het wetenschappelijk bewijs voor de effecten van het gedrag van pedagogisch professional op het beweeggedrag van kinderen van 0 tot 8 jaar in kaart gebracht.

Om dit doel te bereiken werden vijf databases met (internationale) wetenschappelijke literatuur systematisch doorzocht voor relevante studies. Studies moesten details bevatten over de manier waarop professionals kinderen betrekken bij bewegen. Dit gedrag omvat bijvoorbeeld het bewegen van professionals zelf, het faciliteren van spel of het gebruiken van positieve taal of aansporen/motiveren dat effect kan hebben op bewegen. Daarnaast werden ook studies geïncludeerd die verbanden onderzochten tussen het gedrag van professionals en het niveau van bewegen van kinderen.

Welke invloed hebben professionals op het beweeggedrag van kinderen?

Uit de samengevatte onderzoeken blijkt dat het beweeggedrag van pedagogisch professionals zelf een positieve associatie heeft met het beweeggedrag van de kinderen. Dat wil zeggen, als een professional actiever is, zijn de kinderen dat ook. Dit komt overeen met het belangrijke gegeven dat kinderen de volwassenen in hun leven vaak als rolmodellen zien. Het is daarom belangrijk dat professionals deelnemen aan beweegactiviteiten met kinderen. Daarnaast werd met dit onderzoek duidelijk dat het aanmoedigen van kinderen om minder te zitten ook leidt tot meer bewegen. Het feit dat deze aansporing om te bewegen nodig is, hangt mogelijk samen met het ontbreken van een stimulerende beweegomgeving. Hieronder valt onder andere het bieden van ruimte om te bewegen en aanbieden van materiaal om te bewegen en specifieker, gericht op actief spel en uitdagend spel.

Belangrijkste bevindingen:

  • Pedagogisch professionals hebben veel invloed op het beweeggedrag van jonge kinderen in de kinderopvang door hun gedrag, keuzes en handelingen.
  • Specifiek gedrag en handelingen die het beweeggedrag van kinderen kunnen bevorderen zijn actieve deelname, verbale aanmoediging, voorbeeldgedrag/rolmodel zijn en bewust inzetten op en/of plannen van bewegen.