De Blogs geven een kijkje in de keuken van het Expertisecentrum. Wat gebeurt er bij de Ontwikkelteams?
Hoe gebruiken deelnemers aan de Ontwikkelteams en de Kenniskringen de ervaringen en kennis die zij
opdoen in hun eigen organisatie?
Manager Loes Govers van De Tweeling Kinderopvang volgde samen met een collega het webinar duurzaamheidspedagogiek van Expertisecentrum Kinderopvang. Ze vertelt ons wat ze heeft geleerd.
Elke professional weet dat spelen belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Soms wordt het gedrag van een kind in spelsituaties alleen verkeerd begrepen. Specialist Annerieke Boland vertelt waar je op moet letten.
Kinderen gaan vaak pas spelen als de omstandigheden daartoe aanzetten. Wat kun je doen om dat voor elkaar te krijgen? Pedagoog Margreet Venema geeft tips.
Steeds meer organisaties maken gebruik van PiB, het zelfevaluatie-instrument van Expertisecentrum Kinderopvang. Sinds kort is ook kinderopvang Plateau overstag. Stephany Kerssies, pedagogisch coach bij Plateau, vertelt erover.
Kinderopvang Mundo benut het Expertisecentrum Kinderopvang ten volle. Directeur MoniqueDongelmans
Vorige week werd ik geraakt door een artikel in de Volkskrant. Het stuk heeft de titel‘Opvoeden gaat niet vanzelf, laat de pedagogiek zich er meer mee bemoeien, voor een hoopvolle generatie jongeren.’ In het artikel signaleert emeritus-hoogleraar Pedagogiek Micha de Winter een ‘pedagogische leegte’ en stelt hij voor dat de pedagogiek zich weer...
Sinds twee jaar doe ik mee aan het Kennisspel van het Expertisecentrum Kinderopvang. Ik ben eigenlijk altijd bezig met het op peil houden en vergroten van mijn kennis en ik houd ervan om dit op verschillende manieren te doen. Een ‘testje’ met vragen invullen vind ik heel leuk, dus het Kennisspel is de perfecte manier. In deze blog vertel ik jullie meer over mijn ervaring met het spel.
Kinderopvang is veel meer dan opvang alleen, en volgens Elisa Somsen van Kindergarden kan het Expertisecentrum helpen om die boodschap te verspreiden. ‘Je leert veel beter onderbouwen waarom jouw manier van werken waardevol is. Elisa Somsen is beleidspedagoog en teamleider pedagogisch coaches bij Kindergarden, een kinderopvangorganisatie met ruim zeventig locaties in Nederland. Ook is ze host van de podcast Hoe dan in de...
Kinderopvang Duimelot in Zenderen volgt de visie van de Hongaarse kinderarts Emmi Pikler (1902-1984). Pedagoog Jeanine Mulder vertelt waarom ze hiervoor hebben gekozen, en wat dit voor positieve effecten op de kinderen heeft.
Gevraagd naar een korte samenvatting van de filosofie van Pikler, zegt Jeanine Mulder, pedagoog bij kinderopvang Duimelot in Zenderen: ‘Het draait vooral om aandacht. Oprechte, onverdeelde aandacht. Ook bij verzorgende taken, zoals verschonen...
Kinderopvang ZON! doet het net even anders. Er is veel aandacht voor dieren, kunst en mindfulness – en er werken opvallend veel mannelijke professionals. Eigenaar Janneke van den Bos legt uit wat het idee hierachter is.
Rachèl Meijer is docent Ad PEP, een hbo-opleiding met veel aandacht voor de pedagogische praktijk. Ze is enthousiast over het aanbod van het Expertisecentrum Kinderopvang, en vertelt hoe ze haar studenten hierin meeneemt.
Bij BSO Huis de B in Groningen speelt kinderparticipatie een belangrijke rol. Wat betekent kinderparticipatie precies? Wat zijn de effecten hiervan op kinderen? We bespreken het met Junis Hijazi, pedagogisch professional bij Huis de B.
De AKTA-meter is een handig instrument om de ruimte en inrichting van een kinderopvanglocatie te verbeteren. Hoe dit precies werkt, bespreken we met een van de bedenkers, Ine van Liempd.
Waar je tafels, kasten en andere materialen plaatst, lijkt een simpele vraag. Maar door hier goed over na te denken, kun je veel winnen. Pedagogisch coach Danielle de Wit deelt haar belangrijkste inzichten met ons.
Kinderopvang Kindergarden doet het net even anders, als het op coachen aankomt. Zo heeft de organisatie drie verschillende coachende functies en is er op iedere afzonderlijke locatie altijd een coach aanwezig. Elisa Somsen, coördinator van de afdeling ontwikkeling en kwaliteit bij Kindergarden, vertelt hoe dit werkt.
Eerst waren lage tafels gebruikelijk, toen hoge tafels en inmiddels maakt iedere kinderopvangorganisatie een eigen keuze. Wat is verstandig? Laura Hoogcarspel van Hero kindercentra heeft hier ideeën over.
Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert regelmatig webinars. Daar zijn we trots op. Maar wat is het oordeel van de mensen die eraan deelnemen? In gesprek met ervaringsdeskundige Marloes Klein Hemmink.
Er komt een nieuw VVE-programma voor de kinderopvang op Bonaire. Hiervoor is de hulp van het Expertisecentrum ingeschakeld. Emily Kocks, de lokale coördinator, legt uit waarom dit project zo spannend en uitdagend is.
Simon Hay is de drijvende kracht achter Pedagogische praktijk in Beeld (PiB), het digitale zelfevaluatie-instrument voor organisaties in de kinderopvang. Wat zijn de nieuwste verbeteringen? En wat maakt PiB zo nuttig?
KIK en KINDwijzer hebben een waardenkader samengesteld. Wat houdt dit precies in? Wat kunnen we ermee, als sector? Voor deze blog gaan we in gesprek met hoogleraar Peter van Lieshout.
Veel mensen denken dat jonge kinderen niet in staat zijn om vriendschappen te vormen. Een kwestie van onderschatting, meent Saskia van Schaik van de Radboud Universiteit. Let goed op de kleine interacties, en je ziet het vanzelf gebeuren.
Van vrolijk spelen tot irritaties of zelfs ruzie: de sfeer op een groep is altijd in beweging. Hoe kun je daar als professional positieve invloed op uitoefenen? We bespreken het met onderzoeker Saskia van Schaik.
Duurzaamheidspedagogiek is in opkomst. Een andere term die weleens gebruikt wordt, is groene kinderopvang. Wat maakt een kinderopvang duurzaam/groen? En wat hebben kinderen eraan? We vragen het aan een deskundige.
We spreken twee (adjunct-)directeuren uit de kinderopvang over zzp’ers en uitzendbureaus. Ervaringen uitwisselen, is het idee. Maar het wordt al snel een noodkreet.