WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp:
Spel en spelbegeleiding
| Publicatiedatum:
2024
Kern
In dit artikel geeft de auteur een samenvatting van verschillende onderzoeken waarin de relatie tussen doen-alsof spel (rollenspel) en zelfregulering is onderzocht. Onder zelfregulering wordt onder andere verstaan: impuls- en emotiecontrole, zelfsturing van gedachten en gedrag, planning, zelfredzaamheid en verantwoordelijk gedrag. Verschillende onderzoeken laten zien dat er verbanden zijn tussen doen-alsof spel en zelfregulerende vaardigheden, zoals het hardop tegen zichzelf spreken, impulscontrole en sociaal verantwoordelijk gedrag. Het onderzoek geeft geen uitsluitsel over oorzaak en gevolg, maar de auteur ziet doen-alsof spel als een vorm van spel die veel vraagt van het zelfsturend vermogen van kinderen. De auteur vindt het daarom van groot belang om doen-alsofspel te faciliteren, begeleiden en stimuleren bij het jonge kind. Ze bekritiseert de neiging om bij kinderen met een lage SES te vervallen in leerkrachtgestuurde activiteiten, omdat kinderen dan minder mogelijkheden hebben om zelfsturing te ontwikkelen.