WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Buitenruimte | Publicatiedatum: 2025

Kern

In dit artikel wordt beschreven hoe de begeleider (leerkracht, pedagogisch medewerker) tijdens het buitenspelen een actieve rol kan aannemen. Meestal denken begeleiders dat ieder kind wel in beweging is, maar er zijn grote verschillen tussen kinderen in motorische vaardigheden, interesses en mogelijkheden.

Op veel schoolpleinen heerst nog een competitieve sfeer en geldt het recht van de sterkste. Om de (sociale en fysieke) veiligheid voor iedere leerling te waarborgen is de aanbeveling om begeleiders echt in de rol van speelbegeleider te zetten in plaats van in de rol van pleinwacht. Het verschil zit hem in de initiatie van de rol. De pleinwacht is een reactieve rol waarbij er vaak door een aantal begeleiders toezicht wordt gehouden en waarbij de begeleiders vaak brandjes moeten blussen. Als speelbegeleider heeft de begeleider een proactieve rol, waarbij begeleiders samenwerken in verschillende rollen en zo proactief zorgen voor een fijn pedagogisch klimaat op het plein waarbij er volop gespeeld en geleerd kan worden. Door een actieve rol aan te nemen, kunnen begeleiders gedrag op het schoolplein (positief) sturen. De begeleiders kunnen dat doen door te enthousiasmeren, een spel op te starten, te begeleiden en te participeren in spel. In het artikel wordt ingegaan op deze vormen van begeleiding. Hierdoor worden kinderen meer betrokken bij het spel en is de kans op (zelfstandige) herhaling van het spelen veel groter.