WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Pedagogische kwaliteit | Publicatiedatum: 2020

Kern

Helmerhorst definieert de kwaliteit van kinderopvang globaal als de mate waarin de omgeving ervaringen biedt die het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen bevorderen. De kwaliteit van de interacties tussen pedagogisch medewerkers en de kinderen vormt hierin de kern. De pedagogisch medewerker speelt dus een sleutelrol in de proceskwaliteit.

Helmerhorst maakt in haar proefschrift onderscheid tussen proceskwaliteit en structurele kwaliteit.

Proceskwaliteit (rechterzijde van het model) defineert zij als de kwaliteit van de dagelijkse ervaringen van kinderen in interactie met de pedagogisch medewerkers, de andere kinderen en de materialen op de groep. De pedagogisch medewerkers spelen hier een sleutelrol in, omdat zij naast de belangrijke directe interacties die zij met kinderen hebben, ook een bepalende rol spelen in de kwaliteit van de interacties met andere kinderen en de materialen.

Structurele kwaliteit (linkerzijde van het model) wordt over het algemeen gedefinieerd als meer voorwaardelijke kenmerken die het kind indirect beïnvloeden, door de relatie met de proceskwaliteit. Helmerhorst onderscheidt naast drie ‘klassieke’ structurele kenmerken (namelijk: opleiding van de pedagogisch medewerker, groepsgrootte en de beroepskracht-kindratio) andere structurele kenmerken: ruimte/meubilering, programma, ervaring van de pedagogisch medewerker en leeftijdssamenstelling van de groep.

In haar proefschrift beschrijft Helmerhorst de ontwikkeling van een instrument om de proceskwaliteit te meten. Daarbij zoomt ze in op een sleutelaspect van proceskwaliteit, namelijk de kwaliteit van de opvoeder-kind-interacties. In het NCKO-model worden zes sleutelvaardigheden onderscheiden waarvan wordt aangenomen dat ze bijdragen aan het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, structureren & grenzen stellen, praten & uitleggen, ontwikkelingsstimulering en begeleiden van interacties (Riksen-Walraven, 2004).

Bron
Originele titel: Child care quality in the Netherlands: From quality assessment to intervention (proefschrift)
Auteur: Katrien Helmerhorst
Publicatiedatum bron: 2014

Gerelateerde bronnen pedagogische kwaliteit

Zoeken via kernwoorden

Measuring interaction skills of caregivers in child care centers: Development and validation of the Caregiver Interaction Profile Scales
Katrien Helmerhorst, Marianne Riksen-Walraven, Harriet Vermeer, Ruben Fukkink en Louis Tavecchio | 2014

“Kijk eens wat ik kan!” Sociale praktijken in de interactie tussen kinderen van 4 tot 8 jaar in de buitenschoolse opvang
Nynke van der Schaaf | 2016

How to Play without Toys? A Playwork Experimentation in Paris
Baptiste Besse-Patin | 2018

Pedagogical quality of after-school care: Relaxation and/or enrichment?
Ruben Fukkink en Marianne Boogaard | 2020

Autonomy, Fairness and Active Relationships: Children’s Experiences of Well-being in Childcare
Emma Cooke, Michelle Brady, Cheryll Alipio en Kay Cook | 2019

Pedagogical tact. Knowing what to do when you don’t know what to do
Max van Manen | 2014/2015

A professionalisation programme towards children’s risk-taking in play in childcare contexts: moral friction on developing attitudes and collegial expectations
Martin van Rooijen en Gaby Jacobs | 2019

Tijd voor pedagogiek: Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming
Gert Biesta | 2015

The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior
Edward L. Deci en Richard M. Ryan | 2000

Executive functioning and school adjustment: The mediational role of pre-kindergarten learning-related behaviors
Tyler R. Sasser, Karen L. Bierman en Brenda Heinrichs | 2015

Activity settings and daily routines in preschool classrooms: Diverse experiences in early learning settings for low-income children
Allison Sidle Fuligni, Carollee Howes, Yiching Huang, Sandra Soliday Hong en Sandraluz Lara-Cinisomo | 2012

Activity settings in toddler classrooms and quality of group and individual interactions
Carolina Guedes, Joana Cadima, Teresa Aguiar, Cecília Aguiar en Clara Barata | 2020

From External Regulation to Self-Regulation: Early Parenting Precursors of Young Children's Executive Functioning
Annie Bernier, Stephanie M. Carlson en Natasha Whipple | 2011

De 1e 1000 dagen: het versterken van de vroege ontwikkeling. Een literatuurverkenning ten behoeve van gemeenten
Symone Detmar en Marianne de Wolff | 2019

How to support toddlers’ autonomy: A qualitative study with child care educators
Marilena Côté-Lecaldare, Mireille Joussemet en Sarah Dufour | 2016

Proefschrift: Exploring childcare spaces. Young children’s exploration of the indoor play space in center-based childcare
Ine van Liempd | 2018

General comment No. 17 on the right of the child to rest, leisure, play, recreational activities, cultural life and the arts
UN Committee on the Rights of the Child | 2013

Ontwikkelingen in de kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang op basis van de gecombineerde metingen 2017 -2019
Pauline Slot, IJsbrand Jepma, Paulien Muller, Bodine Romijn, Celeste Bekkering en Paul Leseman | 2019

Overview of European ECEC curricula and curriculum template
Kathy Sylva, Katharina Ereky-Stevens en Ana-Maria Aricescu | 2015

European Framework of Quality and Wellbeing Indicators
Thomas Moser, Paul Leseman, Edward Melhuish, Martine Broekhuizen en Pauline Slot | 2017

Welbevinden en betrokkenheid als toetsstenen voor kwaliteit in de kinderopvang. Implicaties voor het monitoren van kwaliteit
Ferre Laevers | 2016

Child care quality in the Netherlands: From quality assessment to intervention (proefschrift)
Katrien Helmerhorst | 2014

Early childhood education and care in the Netherlands. Quality, curriculum, and relations with child development
Pauline Slot | 2014

Kwaliteit van babyopvang. Een literatuurstudie
Harriet Vermeer & Marleen Groeneveld | 2017

Pedagogische kwaliteit in de kinderopvang: Doelstellingen en kwaliteitscriteria
Marianne Riksen-Walraven | 2004

Tijd voor kwaliteit in de kinderopvang
Marianne Riksen-Walraven | 2000