WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Spel en spelbegeleiding | Publicatiedatum: 2024

Kern

De auteurs bespreken het belang van begeleid spel in vergelijking met vrij spel en directe instructie, voor de ontwikkeling van kinderen. Onder begeleid spel verstaan ze het volgende: professionals initiëren het spel en stellen vooraf leerdoelen vast, maar laten vervolgens kinderen zelf exploreren, het spel vormgeven en oplossingen bedenken. De professional volgt het kind en biedt subtiele begeleiding, bijvoorbeeld door te verwoorden, mee te spelen, vragen te stellen en materialen te verkennen. Meerdere studies laten zien dat begeleid spel het meest effectief is voor de ontwikkeling van woordenschat en rekenen-wiskunde, en dat het ook de ontwikkeling van zelfregulatie, motivatie en creativiteit stimuleert. De auteurs geven als verklaring daarvoor dat de volwassene bij begeleid spel gerichte en volgehouden aandacht ondersteunt (in tegenstelling tot vrij spel, waar de volwassene zich afzijdig houdt) en dat kinderen bij begeleid spel actieve en betrokken partners zijn in hun eigen leerproces (in tegenstelling tot directe instructie).

De uitwerking volgt.