Motorische vaardigheden kunnen worden gedefinieerd als het vermogen van een persoon om verschillende motorische handelingen uit te voeren, waaronder coördinatie van fijne en grove motoriek die nodig zijn om alledaagse taken uit te voeren. Met name grove motoriek speelt een belangrijke rol bij groei, ontwikkeling en mogelijkheden om een actieve levensstijl te leiden. Grove of fundamentele motorische vaardigheden worden vaak ingedeeld in balansvaardigheden, verplaatsingsvaardigheden (bijvoorbeeld rennen, hinkelen of springen) en balvaardigheden (bijvoorbeeld gooien, vangen en rollen). Deze vaardigheden worden idealiter geleerd tijdens de kleuter- en vroege schooljaren en vormen een basis voor kinderen om meer gespecialiseerde bewegingsreeksen te ontwikkelen, zoals sport specifieke- (bijv. gooien bij honkbal) en levenslange bewegingsvaardigheden (bijv. fietsen en zwemmen).
Doel
Het onderzoeken van factoren die van invloed zijn op de motorische vaardigheden van kinderen kan een belangrijke bijdrage leveren aan het ontwikkelen van manieren om de ontwikkeling van deze vaardigheden te stimuleren. Het uitgevoerde literatuuronderzoek had als doel om al het wetenschappelijk onderzoek over factoren die de fundamentele motorische vaardigheden van kinderen, 3 tot 18 jaar, beïnvloeden samen te vatten.
Methoden en resultaten
Voor deze literatuurstudie zijn zes online databases geraadpleegd. In totaal werden 5.280 artikelen gevonden waarvan er 59 voldeden aan de inclusiecriteria. De meest onderzochte factoren van invloed op de fundamentele motorische vaardigheden van kinderen waren biologische en demografische factoren, met leeftijd (positief), geslacht (jongens zijn vaardiger dan meisjes in balvaardigheden en motorische coördinatie) en gewicht (negatief voor motorische coördinatie, balans en totaalscores) als geïdentificeerde factoren van invloed. In de categorie gedragskenmerken en vaardigheden waren bewegen en sportdeelname de meest onderzochte factoren. Hierbij was er enig bewijs voor bewegen als een positieve geassocieerde factor van motorische vaardigheden. Slechts één onderzoek onderzocht cognitieve, emotionele en psychologische factoren als geassocieerde factor van motorische vaardigheden waardoor er geen conclusies aan verbonden konden worden. Ditzelfde geldt voor culturele en sociale factoren en fysieke omgevingsfactoren die zouden kunnen bijdragen aan motorische vaardigheden.