WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Relatie kind en professional | Publicatiedatum: 2025

Kern

In een overzichtsstudie (meta-analyse) hebben Lei en collega’s 57 onderzoeken naar het verband tussen affectieve, dyadische leerkracht-leerlingrelaties (emotionele band tussen leerkrachten en individuele leerlingen) en externaliserend probleemgedrag bij leerlingen. Met externaliserend probleemgedrag bedoelen we gedrag dat storend is voor de omgeving, zoals agressie, gedragsproblemen en hyperactief gedrag. De overzichtsstudie bevatte studies uit het primair en voortgezet onderwijs. Leerlingen die positieve relaties met hun leerkrachten hadden, vertoonden minder externaliserend probleemgedrag. Als leerlingen een negatieve relatie met hun leerkracht hadden, vertoonden ze meer externaliserend probleemgedrag. Hierbij was het verband tussen negatieve relaties en externaliserend probleemgedrag sterker dan het verband tussen positieve relaties en externaliserend probleemgedrag.

In een overzichtsstudie (meta-analyse) hebben Lei en collega’s het verband tussen professional-kindrelaties en het externaliserend probleemgedrag van kinderen onderzocht. Het ging hierbij specifiek om de emotionele band tussen leerkrachten en individuele leerlingen (dus niet over het klasklimaat voor de groep leerlingen als geheel). Externaliserend probleemgedrag is naar buiten gericht gedrag, dat vooral storend is voor de omgeving, zoals agressief gedrag, gedragsproblemen, hyperactiviteit en delinquent gedrag. In de overzichtsstudie zijn 57 onderzoeken uit verschillende landen, met in totaal 73.933 leerlingen uit het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs opgenomen.

Leerlingen die positieve relaties met hun leerkrachten hadden, vertoonden minder externaliserend probleemgedrag. Leerlingen die een negatieve relatie met hun leerkracht hadden, vertoonden echter meer externaliserend probleemgedrag. Hierbij was het verband tussen negatieve relaties en externaliserend probleemgedrag sterker dan het verband tussen positieve relaties en externaliserend probleemgedrag. Het verband tussen positieve relaties en externaliserend probleemgedrag was sterker in de onderbouw van het primair onderwijs dan in bovenbouw.

Conclusie: Professional-kindrelaties zijn van invloed op het externaliserend probleemgedrag dat kinderen vertonen. Investeren in het opbouwen van nabije, warme relaties met kinderen, en het verminderen van conflict in de relatie, kan helpen om probleemgedrag (agressie, hyperactiviteit etc.) bij kinderen te voorkomen.