WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp:
Betekenisvolle overdracht ouders
| Publicatiedatum:
2015
Kern
In dit artikel wordt het theoretisch model over samen zorgen (cocaring) geïntroduceerd. Dit model is gebaseerd op een bekend theoretisch model over samen opvoeden (coparenting). In het onderzoek zijn 10 opvoeders en pedagogisch professionals geïnterviewd over hun samenwerkingsrelatie. Door een kwalitatieve analyse van hun omschrijving van deze samenwerking is getoetst in hoeverre het theoretisch model over samen opvoeden passend is om de samenwerking tussen opvoeders en pedagogisch professionals te beschrijven. Het onderzoek liet zien dat twee dimensies van samen opvoeden ook relevant zijn voor het samen zorgen: de mate van ondersteuning dan wel ondermijning in de samenwerking en de mate van onderlinge overeenstemming over de zorg. Een derde unieke dimensie was het belang van goede en open communicatie tussen opvoeders en pedagogisch professionals. Het nieuwe theoretische model over samen zorgen kan praktische handvatten bieden om relaties tussen opvoeders en pedagogisch professionals te versterken en biedt een belangrijke fundering voor vervolgonderzoek.