
Praatplaat samenwerken met ouders
Met deze praatplaat kun je met pm-ers én met ouders in gesprek over het belang van het samenwerken met ouders in de ontwikkeling van kinderen.

De verticale groep in praktijk
Twee professionals in gesprek over hun praktijk.

Aandachtspunten voor de verticale groep
Uit wetenschappelijk onderzoek komen concrete aandachtspunten naar voren.

Continuïteit in de verticale groep
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat continuïteit wenselijk is.

Effecten verticale groep
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er voor- en nadelen zijn.

Emotionele en educatieve kwaliteit
Wisselende uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek.

Passend activiteitenaanbod
Uit studies blijkt dat het lastig is om voor alle kinderen passende activiteiten aan te bieden.

Horizontaal of verticaal
Zijn er kwaliteitsverschillen?

Wat als het fout gaat?
Kinderen maken zelf de afweging een risico aan te gaan.

Wat is nodig

Perspectief van de professional
De professional wil tegemoet komen aan de behoefte van het kind aan uitdaging.

Meerdere invloeden
Factoren die de houding ten opzichte van risicovol spel beïnvloeden.

Perspectief van het kind
Risicovol spel is én spannend én leuk.

De meerwaarde van risicovol spelen
Onderzoek toont aan dat kinderen risicovol spel nodig hebben.

Hoe doe je dat, samenwerken met ouders
Het belang van het kennen van de thuisomgeving.

Wat bedoelen we met samenwerken met ouders
Professionals werken samen met ouders om de leefwereld thuis en in de opvang te verbinden.

Het verbinden van leefwerelden


Praatplaat risicovol spel
Deze praatplaat is een hulpmiddel om in gesprek te gaan over risicovol spel met teams, ouders/oudercommissie en kinderen.

Gestructureerde samenwerking met ouders
Inspiratie uit Denemarken.

Iedereen voelt zich welkom op de groep: ouders, kinderen en pedagogisch medewerkers
Om tot een goede samenwerking met ouders te komen, is het heel belangrijk dat iedereen zich prettig en welkom voelt op de groep.

Kijkwijzer bevorderen van onderlinge interacties
De kijkwijzer is bedoeld om inzicht te krijgen in hoe onderlinge interacties momenteel en in de toekomst bevorderd (kunnen) worden op de groep.

Met pedagogisch medewerkers in gesprek over de verticale groep
Casussen en gespreksvragen die je kunt gebruiken om met pedagogisch medewerkers in gesprek te gaan over de uitdagingen van een verticale groep.

Een taakverdeling voor structuur op de verticale groep
Dit voorbeeld van een taakverdeling tussen pedagogisch medewerkers is te gebruiken om meer structuur te krijgen op een verticale groep. Download invulschema

Inspiratielijst 'loose parts'
In deze lijst geven we tips voor loose parts en het gebruik ervan.

Faciliteren van onderlinge interacties
Het effect van de ruimte, inrichting en materialen, de groepsgrootte, de afstand van de professional tot de kinderen en de activiteiten.

Stimuleren van onderlinge interacties
Eerst observeren, keuzes maken, pas daarna wel/niet ingrijpen en inhoudelijk reageren op kinderen.

Wat bedoelen we met onderlinge interacties van kinderen?
De onderzoeker Rosanne Sluiter licht de werkdefinitie toe met een voorbeeld.

Wat is het belang van onderlinge interacties?
Het is een voorspeller van welzijn en sociaal- emotionele ontwikkeling.

Waarde van interacties in de brede ontwikkeling van kinderen
De professional heeft een faciliterende rol.

Introductie: onderlinge interacties
Kinderen hebben de natuurlijke behoefte en het vermogen om contact te maken met andere kinderen.

Ruimte geven voor autonomie bij peuters
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.

Ruimte geven voor autonomie bij oudere BSO kinderen
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.

Ruimte geven voor autonomie bij de jongste bso kinderen
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.

Autonomie tijdens het eten
In het voedingsbeleid is geregeld welke voeding aangeboden wordt. De manier waarop je dat doet biedt kansen om ruimte te geven aan de autonomie van kinderen.

Autonomie tijdens het eetmoment
Gebaseerd op het gedachtengoed van Emmi Pikler kun je kinderen steeds meer autonomie geven als dat past bij hun ontwikkeling.


Veel verschillende ruimten en activiteiten voor oudere kinderen
BSO inspiratie uit Stockholm.

Veilig en uitdagend buiten spelen
Dit filmpje, gemaakt voor ouders door VeiligheidNL, geeft adviezen die ook voor pm-ers heel concreet zijn over hoe om te gaan met risicovol spelen

Risicovol leren
Inspiratie uit Duitsland en Scandinavië waar al op 1000 locaties kleuters risicovol leren in het bos.

Stimuleren van de brede ontwikkeling van kinderen
In basisschool Nellestein in Amsterdam is het elke woensdag Talentendag: gastlessen in bijvoorbeeld dans, techniek en vloggen.

Implementatie van autonomie voor kinderen
Een voorbeeld van hoe je pedagogisch professionals kunt betrekken bij de implementatie van autonomie voor kinderen.

Autonomie van baby's
Korte tips voor als je baby’s ruimte wil geven voor hun autonomie: Omgeving, Aanbod en programma, Interactievaardigheden en Samenwerking ouders.

Interventieladder
Geef kinderen de ruimte zelf te ontdekken wat ze wel en niet kunnen voordat je ingrijpt.

Autonomie tijdens verschoonmoment
Tips gebaseerd op Emmi Pikler.