Snel naar...

Webinar ruimte
Een goed ingerichte ruimte daagt kinderen uit tot spel en ontwikkeling. Nadenken over de inrichting en het gebruik van de groepsruimte, kan dan ook een groot verschil maken voor de ontwikkeling van kinderen. Tijdens dit webinar hoor je hoe kinderen de ruimte gebruiken. En wat je kunt doen om dat te verbeteren. Wist je bijvoorbeeld dat kinderen de vrije vloerruimte het vaakst gebruiken?

Kijktip: de documentaire 'Een pop zoals ik'
Op 26 oktober is de documentaire ''Een pop zoals ik'' op NPO2 verschenen. In deze documentaire duikt de camera in de wereld van witte barbies en donkere poppen. Wat betekenen die poppen voor donkere kinderen die een probleem hebben met hun zelfbeeld, en in de war zijn over hun identiteit?
Wij besteden als Expertisecentrum Kinderopvang veel aandacht aan diversiteit en inclusie. Diversiteit is er, maar aan inclusie moeten we blijven werken. Daarom tippen wij ook deze documentaire omdat het een goede aanleiding is om in jouw team hier het gesprek over aan te gaan. Het is belangrijk om het gesprek over diversiteit en inclusie te blijven voeren.
Wil je meer informatie over dit thema? Neem dan een kijkje in onze online bibliotheek via deze link.
Heb je de documentaire gemist? Dan kun je het via deze link terugkijken: https://www.2doc.nl/documentaires/2023/10/een-pop-zoals-ik.html
Uitdagingen en beperkingen bij kinderparticipatie
Rol van professionals bij kinderparticipatie
Wat is kinderparticipatie?
Podcast: kinderparticipatie op de groep
In deze podcast bespreken we de laatste wetenschappelijke inzichten rondom kinderparticipatie en zetten deze om naar praktische tips voor jou als pedagogisch professional.
De kijkwijzer diversiteit en inclusie – het gebruik
De kijkwijzer diversiteit en inclusie – introductie
Diversiteit en inclusie - hoe begin je met de mozaïekbenadering
Diversiteit en inclusie - hoe doe je dat met heel jonge kinderen
Diversiteit en inclusie in de praktijk – kinderparticipatie
Diversiteit en inclusie in de praktijk – identiteitsvorming
Diversiteit en inclusie in de praktijk – samenwerken met ouders
Diversiteit en inclusie in de praktijk – organisatorische aspecten
Waarom is aandacht voor diversiteit en inclusie belangrijk
Wat bedoelen we met diversiteit en inclusie
Zicht op diversiteit en inclusie
Deze kijkwijzer kun je gebruiken om de praktijk op het gebied van diversiteit en inclusie in kaart te brengen. Het is een praktisch handvat om te kijken hoe je handen en voeten kan geven aan dit onderwerp bij jou op de groep.
Inclusie en diversiteit op de pedagogische kaart
Humankind ontwikkelde pedagogische kaarten en inspiratiekaarten voor het thema inclusie. Met behulp van deze kaarten wordt duidelijk wat er met inclusie bedoeld wordt en hoe je hieraan kunt werken.
Kaartenset ‘Wij zijn samen verschillend’
De kaartenset bevat informatie, oefeningen, tips en reflectievragen over vijf thema’s op het gebied van diversiteit en inclusie.

Positieve gedragsondersteuning
Positieve gedragsondersteuning: zelfregulatie
Positieve gedragsondersteuning: gedragsontwikkeling
Uit de praktijk - groepsafspraken op de BSO
Zicht en grip op positieve gedragsondersteuning op de groep
Uit de praktijk - een kind dat bijt
Straffen of corrigeren
Positieve gedragsondersteuning - samengevat
De dubbele opdracht van pedagogisch professionals
Co-regulatie bij peuters en kleuters
Zelfregulatie bij heel jonge kinderen
Op weg naar zelfregulatie - Sociaal-emotioneel leren
Positieve gedragsondersteuning - Effecten op de lange termijn
Sensitieve en responsieve interacties
Groepsmanagement
Positieve gedragsondersteuning - groepsmanagement en sensitief-responsieve interacties
Ontwikkeling van gedrag
Zicht en grip op positieve gedragsondersteuning op de groep
Met deze tool krijg je een beeld van de positieve gedragsondersteuning binnen jouw groep. En handvatten voor een plan van aanpak én reminders voor de uitvoering daarvan.
Liefdevol begrenzen, een podcastaflevering van Kindergarden
In deze podcast vertelt Isabelle van Putten (pedagogisch coach) hoe je als pedagogisch professional voorkomt dat je vaak ‘nee’ of ‘niet’ tegen de kinderen zegt en in plaats daarvan positieve gedragsaanwijzingen geeft. En wat jou dat zelf oplevert!

Tips voor de inrichting en materialen
Tips voor gezamenlijke groepsactiviteiten
Uit de praktijk - groepsafspraken en groepsgevoel op de BSO
Een checklist en tipkaarten voor het bevorderen van een positieve groepsdynamiek
Welke fasen doorloopt een groep
Bij een positieve groepsdynamiek is ook ruimte voor alleen spelen, negatieve emoties en conflicten
Hoe zorg je voor een positieve groepsdynamiek
Het belang van een positieve groepsdynamiek
Een positieve groepsdynamiek - Wat is dat
Checklist en tipkaarten voor een positieve groepsdynamiek
Met behulp van de checklist kun je bepalen in welke fase je groep zich bevindt. Vervolgens kun je per fase op de bijbehorende tipkaart concrete handvatten bekijken voor het bevorderen van een positieve groepsdynamiek.
Kletspot groepsdynamica
Met behulp van deze tool kun je pedagogisch medewerkers op een heel laagdrempelige manier laten reflecteren op verschillende aspecten van groepsdynamica en het belang daarvan voor kinderen en zichzelf.

Praktijkvoorbeelden van de verticale groep
In dit inspiratieboekje staan inspirerende praktische voorbeelden waarin pedagogisch medewerkers zelf creatieve oplossingen op hun groep gevonden hebben en toepassen om de samenwerking gesmeerd te laten verlopen, om een flexibel en herkenbaar dagprogramma te bieden en alle ruimtes goed te benutten.
Een workshop voor de verticale groep
Deze workshop kun je als leidinggevende of pedagogisch coach op maat inzetten en heeft drie onderdelen:
- Waarom werken we of gaan we werken met verticale groepen? (visie),
- Wat vraagt het werken in een verticale groep van de pedagogisch medewerker? (kennis en vaardigheden) en
- Wat betekent werken in verticale groepen voor het dagprogramma en de inrichting van de ruimte? (de praktijk).
Aan de slag met het programma op de verticale groep
Dit document bevat praktische handvatten voor het ontwikkelen van een dagprogramma op de verticale groep.
Aan de slag met de ruimte en inrichting op de verticale groep
Dit document bevat praktische handvatten voor het onder de loep nemen en (her)inrichten van de binnenruimte van verticale groepen.
De verticale groep in praktijk
Twee professionals in gesprek over hun praktijk.
Aandachtspunten voor de verticale groep
Uit wetenschappelijk onderzoek komen concrete aandachtspunten naar voren.
Continuïteit in de verticale groep
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat continuïteit wenselijk is.
Effecten verticale groep
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er voor- en nadelen zijn.
Emotionele en educatieve kwaliteit
Wisselende uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek.
Passend activiteitenaanbod
Uit studies blijkt dat het lastig is om voor alle kinderen passende activiteiten aan te bieden.
Horizontaal of verticaal
Zijn er kwaliteitsverschillen?
Met pedagogisch medewerkers in gesprek over de verticale groep
Casussen en gespreksvragen die je kunt gebruiken om met pedagogisch medewerkers in gesprek te gaan over de uitdagingen van een verticale groep.
Een taakverdeling voor structuur op de verticale groep
Dit voorbeeld van een taakverdeling tussen pedagogisch medewerkers is te gebruiken om meer structuur te krijgen op een verticale groep. Download invulschema

Aan de slag met de samenwerking op de groep
Dit document bevat informatie en verschillende werkvormen om de samenwerking op de (verticale) groep te versterken. De werkvormen zijn op maat door een leidinggevende of pedagogisch coach in te zetten.

Kijkwijzer risicovol spel
Deze kijkwijzer is bedoeld om zicht te krijgen op de mogelijkheden voor risicovol spel, de begeleiding door de pedagogisch professionals,de inbedding in team, organisatie en beleid en de communicatie met ouders.
Wat als het fout gaat?
Kinderen maken zelf de afweging een risico aan te gaan.
Wat is nodig
Martin van Rooijen licht toe wat er nodig is om kinderen mogelijkheden te bieden voor risicovol spel. Hij gaat in op de houding en het gedrag van de professional, de speelomgeving, het team, de organisatie en de communicatie met ouders.
Perspectief van de professional
De professional wil tegemoet komen aan de behoefte van het kind aan uitdaging.
Meerdere invloeden
Factoren die de houding ten opzichte van risicovol spel beïnvloeden.
Perspectief van het kind
Risicovol spel is én spannend én leuk.
De meerwaarde van risicovol spelen
Onderzoek toont aan dat kinderen risicovol spel nodig hebben.
Praatplaat risicovol spel
Deze praatplaat is een hulpmiddel om in gesprek te gaan over risicovol spel met teams, ouders/oudercommissie en kinderen.
Inspiratielijst 'loose parts'
In deze lijst geven we tips voor loose parts en het gebruik ervan.
Veilig en uitdagend buiten spelen
Dit filmpje, gemaakt voor ouders door VeiligheidNL, geeft adviezen die ook voor pm-ers heel concreet zijn over hoe om te gaan met risicovol spelen
Risicovol leren
Inspiratie uit Duitsland en Scandinavië waar al op 1000 locaties kleuters risicovol leren in het bos.

Praatplaat samenwerken met ouders
Met deze praatplaat kun je met pm-ers én met ouders in gesprek over het belang van het samenwerken met ouders in de ontwikkeling van kinderen.
Hoe doe je dat, samenwerken met ouders
Het belang van het kennen van de thuisomgeving.
Wat bedoelen we met samenwerken met ouders
Professionals werken samen met ouders om de leefwereld thuis en in de opvang te verbinden.
Het verbinden van leefwerelden
Gestructureerde samenwerking met ouders
Inspiratie uit Denemarken.
Iedereen voelt zich welkom op de groep: ouders, kinderen en pedagogisch medewerkers
Om tot een goede samenwerking met ouders te komen, is het heel belangrijk dat iedereen zich prettig en welkom voelt op de groep.

Kijkwijzer bevorderen van onderlinge interacties
De kijkwijzer is bedoeld om inzicht te krijgen in hoe onderlinge interacties momenteel en in de toekomst bevorderd (kunnen) worden op de groep.
Faciliteren van onderlinge interacties
Het effect van de ruimte, inrichting en materialen, de groepsgrootte, de afstand van de professional tot de kinderen en de activiteiten.
Stimuleren van onderlinge interacties
Eerst observeren, keuzes maken, pas daarna wel/niet ingrijpen en inhoudelijk reageren op kinderen.
Wat bedoelen we met onderlinge interacties van kinderen?
De onderzoeker Rosanne Sluiter licht de werkdefinitie toe met een voorbeeld.
Wat is het belang van onderlinge interacties?
Het is een voorspeller van welzijn en sociaal- emotionele ontwikkeling.
Waarde van interacties in de brede ontwikkeling van kinderen
De professional heeft een faciliterende rol.
Introductie: onderlinge interacties
Kinderen hebben de natuurlijke behoefte en het vermogen om contact te maken met andere kinderen.

Ruimte geven voor autonomie bij peuters
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Ruimte geven voor autonomie bij oudere BSO kinderen
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Ruimte geven voor autonomie bij de jongste bso kinderen
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Autonomie tijdens het eten
In het voedingsbeleid is geregeld welke voeding aangeboden wordt. De manier waarop je dat doet biedt kansen om ruimte te geven aan de autonomie van kinderen.
Autonomie tijdens het eetmoment
Gebaseerd op het gedachtengoed van Emmi Pikler kun je kinderen steeds meer autonomie geven als dat past bij hun ontwikkeling.
Implementatie van autonomie voor kinderen
Een voorbeeld van hoe je pedagogisch professionals kunt betrekken bij de implementatie van autonomie voor kinderen.
Autonomie van baby's
Korte tips voor als je baby’s ruimte wil geven voor hun autonomie: Omgeving, Aanbod en programma, Interactievaardigheden en Samenwerking ouders.
Interventieladder
Geef kinderen de ruimte zelf te ontdekken wat ze wel en niet kunnen voordat je ingrijpt.

Veel verschillende ruimten en activiteiten voor oudere kinderen
BSO inspiratie uit Stockholm.

Stimuleren van de brede ontwikkeling van kinderen
In basisschool Nellestein in Amsterdam is het elke woensdag Talentendag: gastlessen in bijvoorbeeld dans, techniek en vloggen.