Leerkracht Leerling Interactie Coaching (LLInC) is een interventieprogramma dat gebruik maakt van relatiegerichte reflectie en bestaat uit vier bijeenkomsten. Samen met een coach reflecteren leerkrachten op hun relatie (emotionele band) met twee specifieke leerlingen. Tijdens de eerste bijeenkomst neemt de coach een interview af bij de leerkracht over zijn/haar relatie met leerling 1 en tijdens de tweede bijeenkomst reflecteren leerkracht en coach op de relatie met deze leerling op basis van een relatieprofiel. Dit relatieprofiel is een samenvatting van de uitkomsten van het interview. Tijdens de derde en vierde bijeenkomst gebeurt hetzelfde, maar dan voor leerling 2.
Spilt en collega’s onderzochten of LLInC effectief was bij kleuterleerkrachten. Aan het onderzoek deden 32 leerkrachten en 64 kleuters mee. Deze kleuters vertoonden volgens hun leerkrachten storend gedrag in de klas. 16 leerkrachten kregen de LLInC interventie (over in totaal 32 kinderen). 16 leerkrachten (totaal 32 kinderen) kregen een andere interventie gericht op het verbeteren van concreet gedrag van leerkracht en kind (gebaseerd op de Roos van Leary).
De leerkrachten die LLInC kregen, reageerden tijdens observaties sensitiever (speelden beter in op de behoeften van de kinderen) op de geselecteerde kleuters dan de leerkrachten die de andere interventie kregen. Daarnaast rapporteerden leerkrachten die LLInC kregen een afname van conflict in de relatie met de specifieke leerlingen, als ze voorafgaand aan de interventie het idee hadden dat ze het gedrag van de leerling konden beïnvloeden (effectiviteitsgevoelens). Een deel van de leerkrachten (11 leerkracht-kindparen) ervaarde na afloop van LLInC ook meer nabijheid in de relatie met deze kinderen.
Conclusie: Relatiegerichte reflectie zorgt ervoor dat professionals zich sensitiever gaan gedragen ten opzichte van kleuters met storend gedrag. Een deel van de leerkrachten (niet allemaal) ervaart de relatie met deze kinderen ook als warmer en minder negatief na afloop van de interventie. Dit werd gevonden in vergelijking met een andere interventie.