WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Spel en spelbegeleiding | Publicatiedatum: 2024

Kern

Bert van Oers is emeritus hoogleraar van de VU en heeft zich veel beziggehouden met de vraag ‘Wat is spel?’. Hij bouwt daarbij voort op het werk van Lev Vygotsky en de cultuurhistorische activiteitstheorie. Van Oers beschouwt spel niet als een aparte activiteit, maar als een manier waarop een activiteit uitgevoerd kan worden, zowel door kinderen als door volwassenen. Hij ziet spelen dus als een bijzondere uitvoering van een activiteit, met drie kenmerken (parameters). De deelnemers 1) laten een hoge betrokkenheid zien, 2) houden zich aan impliciete of expliciete regels, en 3) hebben vrijheidsgraden in de uitvoering van de activiteit. Deze speltheorie biedt ruimte aan de volwassene om deel te nemen aan spel van kinderen, op voorwaarde dat de drie kenmerken van spel niet aangetast worden. Ook is het leren in ‘spelend leren’ te begrijpen als het veranderen en verbeteren van de uitvoering van de activiteit.

Uitwerking volgt.