De peuters op locatie Zonnewijzer smeren hun eigen boterham!
Als peuters met 2 jaar overgaan naar de peutergroep beginnen ze in kleine stapjes toe te werken naar het zelf smeren van hun eigen boterham. We zijn hiermee begonnen omdat we de zelfstandigheid van onze peuters wilden vergroten.
Hoe pakken wij dit aan:
Om te voorkomen dat peuters heel lang aan tafel zitten hebben we er voor gekozen dat de PM-er wel voor alle peuters de eerste boterham smeert. Zo voorkomen we niet alleen het lange zitten, de kinderen hebben ook een voorbeeld waar ze het smeren van kunnen afkijken. Op de tweede en derde boterham mogen de peuters zelf de boter smeren. Omdat te kunnen realiseren hebben we mesjes aangeschaft waar peuters veilig mee kunnen smeren. We passen onze begeleiding aan op de ontwikkeling van de kinderen. Zo worden de allerkleinsten door de PM-er geholpen met het smeren en smeren zij samen de boter op de boterham. De volgende stap is dat de PM-er boter op het mesje doet en de peuter het vervolgens zelf op de boterham smeert. Als de peuter eraan toe is doet hij/zij zelf de boter op het mesje en op de boterham.
De PM-er doet het beleg op de boterham en helpt vervolgens met het snijden van de boterham of laat de peuter zelf zijn boterham dubbel klappen.
Effect:
We zien en merken dat de kinderen lekker bezig zijn aan tafel; dat er niet gewacht hoeft te worden geeft rust. We merken dat het de kinderen enorm trots maakt als zij hun eigen boterham hebben gesmeerd. We zien ook dat zelf smeren bijdraagt aan de ontwikkeling van de fijne motorriek.
Doordat we de kinderen structureel zelf laten smeren, de kinderen tips geven én zelf hebben geleerd ons geduld te bewaren lukt het de kinderen steeds beter om zelf te smeren.
We zien ook dat de oudere kinderen de kleinsten graag helpen met smeren, hoe leuk is dat!
Uitdagingen:
Onze grootste uitdaging was om het de kinderen echt zelf te laten doen. Het is best moeilijk om het niet even over te nemen van een kind. We hebben gaandeweg leren accepteren dat de boterhammen er niet altijd netjes uitzien en dat het weleens een kliederboel wordt. Boter is niet altijd goed uitgesmeerd, boter belandt weleens op tafel en soms wordt er zo enthousiast gesmeerd dat er gaten in de boterham komen. Dat weegt voor ons niet op tegen de trots, het zelfvertrouwen en plezier dat het de kinderen oplevert door lekker je eigen boterham klaar te maken.
Toekomst:
Een volgende stap zou zijn om de oudste peuters ook zelf het beleg op hun boterham te laten smeren/doen. We overwegen om ze in een klein groepje een eigen tafeltje te geven waar ze alles zelf mogen doen.