Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
In de inrichting van onze groepen zijn we ons altijd bewust van de behoeftes van de baby’s en creëren we momenten en plekjes om samen ‘dichtbij’ te kunnen zijn. In onze exclusieve babygroepen bijvoorbeeld is het gelukt om de groepsruimte volledig voor baby’s in te richten. Er zijn geen hoge boxen of kinderstoelen meer waar baby’s weggelegd worden om een veilig plekje te creëren maar de hele oppervlakte is vrije speelruimte voor de baby. We hebben hoeken waar geknuffeld kan worden op de bank of op het lekkere zachte speelkleed. Verder hebben we een hoek waar je rustig kan spelen in een open grondbox. Deze box is extra groot zodat je niet meer in je eentje hoeft te zijn maar er is voldoende ruimte is om samen met een vriendje of pedagogisch medewerker te zijn.
We hebben dus een fijne ruimte om als volwassene altijd dicht bij de baby’s te zijn, maar ook baby’s onderling komen elkaar vanaf de jongste leeftijd overal tegen, liggend in geborgen hoekjes of spelend door de groep. En kom je elkaar tegen, dan ontstaat er interactie!
Programma en aanbod
Geluid: een belangrijkste interactie stimulator
Waar een peuter en zelfs een dreumes al bewust contact weet te leggen door het maken van geluid of door de ander aan te raken, moet een baby deze kwaliteit nog ontwikkelen. Baby’s zetten veelal verbale communicatie in om behoeftes door te geven maar geluid is ook een trigger om onderling op elkaar geattendeerd te worden. Een baby reageert op geluid en gaat op zoek naar waar het geluid vandaan komt. Eerst door te kijken in de richting van het geluid en daarna met de handen dat te volgen. De interactiemomenten tussen baby’s onderling zijn van nature nog van korte duur. Er is nog geen sprake van samenspel, de attentie op elkaar hangt af van toevallige prikkels. En die prikkels bestaan dus meestal uit geluid. Kunnen we de interactie tussen baby’s langer laten duren? We zien dat hoe meer aandacht de baby krijgt, des te langer de baby betrokken blijft. Bij TintelTuin willen we de rol van de pedagogisch medewerker niet te sturend laten zijn, maar creëren we wel kansen door bijvoorbeeld baby’s bij elkaar neer te leggen en speelgoed dat geluid maakt binnen hand bereik te plaatsen. Verder ondersteunen wij de interactie van baby’s door kleine opmerkingen te maken als ‘Hoor je dat....?’ en ‘Kijk wat… doet’ of ‘Hoor wat er gebeurt als je….’. Bij het werken aan onze doelen gaan wij altijd grondig te werk: voor de babygroep is bijvoorbeeld met een interieuradviseur de inrichting bepaald aan de hand van pedagogische doelen.
Pm-ers
En naast ons pedagogisch beleid 0-4 jaar is een aparte werkinstructie voor werken met baby's uitgewerkt. Alles wordt bij ons gelanceerd met een kick off zodat iedereen weet wat de stip op de horizon is en dat wordt opgevolgd door training en coaching op de groep. Waar iets buiten onze expertise ligt, vragen wij om hulp. Zo worden de pedagogisch medewerkers van de babygroep getraind door de arbodienst in het correct bukken en tillen zodat we een complete en fijne omgeving voor iedereen aanbieden.
Samenwerking ouders
Dat wij elke baby individueel volgen is iets waar wij vanaf de eerste kennismaking met onze ouders over praten. We leggen uit dat wij geen standaard 3uur Nutrilon-voedingsschema’s hanteren maar echt kijken naar de individuele eet, slaap en ontwikkelbehoefte van ieder kind. Sommige nieuwe ouders vinden het best ingewikkeld wanneer zij van het consultatiebureau net een strikt voedingsschema hebben meegekregen. Wij leggen uit dat we gaan kijken hoe dat ritme bij ons uitpakt, maar werkt het niet dan blijven we er niet star aan vasthouden maar gaan we op zoek naar wat dan bij de baby past tijdens de opvang. Open communiceren en helder uitleggen van onze visie helpt ons in een goed gesprek met ouders.
Fotografie: Tinteltuin