Praktijkvoorbeeld
Onderwerp: Pedagogische kwaliteit | Publicatiedatum: Juli 2024

Kern

Op OBS de Wilgenstam wordt op verschillende manieren gewerkt om de doorgaande lijn van peuter naar kleuter en zelfs naar groep 3 zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit gaat van heel praktische zaken zoals een gezamenlijke ingang voor peuters, kleuters en hun ouders tot het afstemmen van de pedagogisch-didactische visie. In dit voorbeeld lees je hoe OBS de Wilgenstam dit aanpakt.

Op OBS de Wilgenstam wordt op verschillende manieren gewerkt aan een doorgaande lijn van peuter naar kleuter en zelfs naar groep 3! In dit praktijkvoorbeeld lees je over die verschillende manieren. 

Een gedeeld groen schoolplein 

Peuters en kleuters van OBS de Wilgenstam spelen geregeld samen op het groene schoolplein. Daardoor leren de peuters alvast kleuters en leerkrachten kennen. En voor de peuters die niet lang geleden zijn doorgestroomd, is het een mooie kans om nog eens samen te spelen met de groepsgenootjes van de peutergroep. Maar ook pedagogische medewerkers en leerkrachten ontmoeten elkaar door het gezamenlijke buitenspelen. Door deze informele ontmoetingen creëren we korte lijntjes. 

Een gezamenlijke ingang voor peuters en kleuters: bekend terrein voor kinderen en ouders! 

Een ander, heel praktisch bevorderend aspect voor de doorgaande lijn, is de gezamenlijke ingang van peuters en kleuters. Ouders komen via dezelfde ingang binnen en daardoor zijn de kleutergroepen letterlijk en figuurlijk al bekend terrein. Het lijkt misschien een klein onderdeel, maar omdat ouders hun kind jarenlang al meerdere keren per week komen brengen en halen via diezelfde ingang, is de overgang voor peuters en hun ouders straks minder groot.

Eenzelfde pedagogisch-didactische visie: ‘spelend leren’ 

Zowel de peuter- als kleutergroepen werken vanuit het spelend leren principe. Dit betekent onder andere dat we ieder thema starten met een bijzondere activiteit. Bijvoorbeeld een bezoek aan een museum, bijzondere plek of bedrijf. Bij het thema ‘winter’ hebben we het schoolplein op de eerste dag omgetoverd in een winters tafereel. Met echte sneeuwmachines! Overal lag nep sneeuw. Voor de kinderen is dit werkelijk een onvergetelijke ervaring geweest! Ze hebben tijdens het thema van alles geleerd over ijsberen en pinguïns. Als afsluiting zijn we met alle kleuters naar diergaarde Blijdorp geweest. We sluiten ieder thema namelijk zoveel mogelijk af met een passend uitstapje, tentoonstelling of optreden. De opmerking van een kind ‘Kijk, een echte ijsbeer!’ is dan een geweldig cadeautje. Alle (leer)activiteiten die we tijdens het thema ondernemen staan in het teken van het thema. We gebruiken daar zoveel mogelijk ‘echte’ materialen bij. Die materialen wisselen we overigens ook uit tussen peuters en kleuters. En uiteraard maken we ook gebruik van ons groene schoolplein. 

De overgang van peuters naar school 

Als een peuterouder geïnteresseerd is in onze school, volgt een rondleiding en een aanmelding. 
Binnen onze school is er een kleuterleerkracht vrij geroosterd om onderzoek te doen naar de onderwijsbehoefte van het aangemelde kind. Daarvoor wordt er contact gelegd met de peuterschool, het kinderdagverblijf of de gastouder. Deze informatie gebruiken we om te bepalen in welke kleutergroep en bij welke leerkracht het kind het beste geplaatst kan worden. De pedagogisch medewerker vult de laatste observatie voor het kind in en maakt een afspraak met de ouders voor een exitgesprek. De kleuterleerkracht sluit aan bij het gesprek. We starten het gesprek met het bespreken van de observatie en de eventuele inzet van zorgorganisaties. Als de overdracht van het kind is afgerond, verlaat de pedagogisch medewerker het gesprek en vervolgt de leerkracht het gesprek met de ouder. De leerkracht en ouders bespreken dan de praktische zaken en de werkwijze spelend leren van de school. Deze manier van werken hanteren we niet alleen met de peutergroep die in onze school gevestigd is, maar ook met andere kinderopvangorganisaties waarvan peuters doorstromen naar onze school. Het duurt soms even om deze contacten goed te krijgen en het vraagt de nodige (tijds)investering, maar onze ervaring is dat de aanhouder wint. Dat de kinderen hierbij gebaat zijn, is een belangrijke motivatie voor ons om vol te blijven houden. Na afloop van de wenperiode is er een terugkoppeling van de leerkracht(en) aan de pedagogisch medewerkers tijdens het peuter-kleuteroverleg. De leerkracht vertelt dan over hoe het gaat in de klas. 

Ook spelend leren in groep 3 

Het speciale aan de ‘spelend leren’ aanpak op de Wilgenstam is dat we ook in groep 3 een lokaal beschikbaar hebben waarin de kinderen ’s middags kunnen spelen. Het thema is ook in dit lokaal terug te zien. De kinderen hebben instructie over een bepaald onderwerp gehad en dit onderwerp komt vervolgens ’s middag in spel aan bod. Gaat het in de klas bij rekenen over delen, dan spelen de kinderen ’s middags bijvoorbeeld restaurant. Ze nemen bestellingen op en verdelen daarna een pizza. Naast dat dit heel goed is voor de verwerking van de aangeboden lesstof, zorgt het spelen er ook voor dat de overgang van de kleutergroep naar groep 3 veel minder groot is. Ook op die manier creëren we een doorgaande lijn voor de kinderen! 

Locatiegegevens
Organisatie: OBS de Wilgenstam, Stichting BOOR
Locatie: OBS de Wilgenstam, Stichting BOOR