Sommige peuters van 2 tot 4 jaar ontwikkelen zich sneller. Binnen Kind&co ludens is er voor deze kinderen Peuterplus in Houten. Op deze groep krijgen ze extra uitdaging.
Wat doen we bij Peuterplus Houten?
We gaan dieper in op onderwerpen en bieden verschillende soorten activiteiten aan. Kinderen mogen zelf ontdekken en creatief bezig zijn zoals het ontdekken van kleuren door vloeistoffen mengen. Op de groep kunnen ze vrij tekenen, verven, kleien en knutselen. We gebruiken geen kant-en-klare werkjes, maar geven ruimte voor eigen ideeën. We werken met thema’s en zorgen voor afwisseling. Naast denken en leren, vinden we bewegen ook belangrijk. We dansen, zingen en spelen toneel. Zo leren kinderen in balans te zijn: met hun hoofd én hun lichaam.
We gebruiken boeken, liedjes en spelletjes die passen bij het niveau van de kinderen. De kinderen mogen zelf op zoek gaan naar antwoorden, in een veilige omgeving. Bijvoorbeeld door een doorzichtige bak met water neer te zetten en verschillende materialen om in het water te doen en daarbij de vraag te stellen: ‘Wat zal er gebeuren als...’. De kinderen kunnen dan zelf onderzoek doen naar de antwoorden. De groep wordt begeleid door pedagogisch professionals die veel weten over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Extra uitdaging
We hebben materiaal dat kinderen uitdaagt. Denk aan duplo, knikkerbanen en treinbanen. Kinderen die verder zijn, maken hiermee moeilijkere bouwwerken. Zo leren ze dat iets soms niet in één keer lukt. Dat is goed, want van fouten maken leer je. Kinderen leren door te spelen en te proberen.
We zoeken naar wat een kind nét nog niet kan, maar bijna wel. In de Peuterplusgroep zijn kinderen met een vergelijkbaar niveau. Ze leren van elkaar, dagen elkaar uit en voelen zich begrepen. Dit helpt bij het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen.
Hoe gaan we om met kinderen?
We zorgen voor rust en duidelijke regels. We nemen gevoelens van kinderen serieus. We leggen uit waarom iets wel of niet mag. Kinderen begrijpen dat en voelen zich gehoord.
Omdat de kinderen op hetzelfde niveau zitten, passen ze zich minder aan. Ze durven meer zichzelf te zijn en voelen zich hierdoor op hun plek. Als een kind zich toch terugtrekt, proberen we het te helpen om mee te doen. We letten goed op kinderen die bang zijn om fouten te maken. We geven kleine stapjes en positieve feedback. We moedigen kinderen aan om door te zetten. We lezen ook boeken die laten zien dat proberen belangrijk is, zoals Fin probeert iets nieuws.
Kinderen voelen zich gezien
Kinderen op de Peuterplus zitten vaak ook op een andere (reguliere) groep op één van kinderopvang locaties. Ouders merken vaak verschil in het gedrag van het kind op de verschillende groepen. Een moeder zei: “In de andere groep komt hij druk terug, hier is hij rustig.” Een andere moeder zag haar kind meezingen, terwijl hij zich in de andere groep terugtrok.
Ook de pedagogisch professionals, die ook op de andere locaties werken, zien verschil. Een meisje was in de reguliere groep stil en verdrietig. Bij Peuterplus voelde ze zich snel op haar gemak en begon veel te praten. Een jongetje dat eerst druk en lastig was, bleek slim te zijn. In de Peuterplusgroep veranderde zijn gedrag snel. Hij had geen extra hulp meer nodig. Dat was heel bijzonder.
Ouderavonden
Ouders van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben vaak vragen. Daarom organiseren we twee keer per jaar een gratis ouderavond. Ouders kunnen dan ervaringen delen en informatie krijgen. Elke avond heeft een ander onderwerp zoals ‘Aan de slag met uitdagingen!’.
Hoe is Peuterplus ontstaan?
Deze groep bestaat sinds september 2014 in Houten en is mede opgericht door Katja de Ploeg. Ze was kleuterjuf op een Jenaplanschool. Toen haar eigen kind zich snel ontwikkelde, ging ze zich verdiepen in ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafdheid. Ze volgde een opleiding en werkte in plusklassen. Ze zag dat kinderen vaak pas hulp kregen als er al problemen waren. Katja wilde dat kinderen eerder gezien en geholpen worden. Daarom begon ze Peuterplus.
Haar doel is:
- Een ontwikkelingsvoorsprong bij kinderen vroeg herkennen en goed begeleiden.
- Ouders goed informeren (via ouderavonden).
- Een goede overgang van kinderopvang naar basisschool. Zo is het kind al in beeld en kan de begeleiding doorgaan.
Haar motto is “Laten we problemen voorkomen in plaats van pas helpen als het te laat is!”