Praktijkvoorbeeld
Onderwerp: Algemeen | Publicatiedatum: Augustus 2025

Kern

Kibeo gebruikt PiB om de pedagogische kwaliteit en leefomgeving te verbeteren. Coaches en managers observeren samen, bespreken bevindingen en zetten teamcoaching in om ontwikkeldoelen te formuleren. Dit geeft grip op kwaliteit, inzicht in groeikansen en versterkt het vertrouwen van ouders.

Kibeo wil kinderen en ouders kwalitatief hoge opvang bieden. Daarom is het voor ons belangrijk om grip te krijgen op onze pedagogische kwaliteit. PiB biedt ons deze mogelijkheid door de focus te leggen op pedagogische basisdoelen en de kwaliteit van leefomgeving. Het is een waardevol instrument om met pedagogisch professionals in gesprek te gaan over pedagogisch handelen. Daarnaast biedt het instrument sturing aan het organisatorisch opleidingsplan en het pedagogisch beleid.

Tijdens de eerste gesprekken werden we goed meegenomen in het gebruik van PiB, waardoor we erg enthousiast werden


Hoe zijn jullie gestart?

We hebben eerst een pilot gedraaid op een aantal van onze vestigingen. Pedagogisch coaches en vestigingsmanagers gingen op deze vestigingen de emotionele veiligheid en de kwaliteit van leefomgeving op de peutergroepen observeren. Vervolgens was er een moment van teamcoaching, waarbij de pedagogisch coach haar bevindingen terugkoppelde aan het team.
De toegevoegde waarde werd voor ons al snel duidelijk. Het leverde veel inzicht in welke coaching er nodig was of bijvoorbeeld welk pedagogisch beleid we moesten herzien. Na een halfjaar zijn we uitgebreid naar meer vestigingen en inmiddels gebruiken we de 5 thema’s van PiB op al onze vestigingen en groepen

Hoe werken jullie nu?

De pedagogisch coach en de vestigingsmanager nemen samen de PiB af op de groep. Vervolgens hebben zij een moment samen waarop ze de observaties vergelijken. Hierdoor ontstaat er een pedagogisch dialoog en worden er keuzes gemaakt, zoals welke onderwerpen er aan bod moeten komen tijdens de teamcoaching. Hierna wordt teamcoaching ingepland, waarin het team een terugkoppeling krijgt over de PiB-afname. De pedagogisch medewerkers krijgen tijdens de coaching ruimte om te reflecteren en ontwikkeldoelen voor de groep op te stellen.


Wat levert het jullie op?

• Pedagogisch coaches krijgen inzicht in de gebieden waarin zij de pedagogisch medewerkers moeten coachen
• De vestigingsmanager en pedagogisch medewerkers krijgen meer grip op de pedagogische kwaliteit van hun vestiging en inzicht in groeikansen
• De PiB-resultaten op organisatorisch niveau geven richting aan ons opleidingsplan. Bijvoorbeeld het inzetten van een verdiepende module in een pedagogisch onderwerp

Hoe reageren professionals en ouders?

Professionals:
De professionals waarmee wij samenwerken zien PiB als een prettig instrument om zicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit op de groep. Daarnaast biedt het ons de mogelijkheid om als organisatie te laten zien dat we bezig zijn met de professionele ontwikkeling van de kinderopvang.

Ouders:
Ouders zijn positief over PiB. Ze zien dat onze grip op de pedagogische kwaliteit toeneemt. Hierdoor groeit hun vertrouwen dat hun kind zich bij Kibeo optimaal kan ontwikkelen.

Kernwoorden
Locatiegegevens
Organisatie: Kibeo
Locatie: Kibeo