Praktijkvoorbeeld
Onderwerp: Pedagogische kwaliteit | Publicatiedatum: September 2024

Kern

In dit praktijkvoorbeeld lees je waarom Les Petits een buitenspeelbeleid heeft en hoe zij dit gekoppeld hebben aan de pedagogische waarden van de organisatie. Ook lees je hoe Les Petits ervoor zorgt dat het buitenspeelbeleid levend blijft en de professionals in ontwikkeling. Hierdoor krijgt buitenspelen bij Les Petits de aandacht die het verdient.

Veel organisaties hebben een kader of beleid vastgesteld voor bijvoorbeeld het binnenspelen, de speelhoeken en speelmaterialen. Les Petits heeft ervoor gekozen om ook een visie en beleid op buitenspelen te formuleren. Daardoor krijgt het buitenspelen de aandacht die het verdient. Wij hebben deze keuze gemaakt, omdat we zagen dat sommige kinderen buiten niet geheel tot bewegen en spelen kwamen. Dat had verschillende oorzaken:

  • er was geen overzicht (van speelruimte/zone) over het speelplein
  • de uitdagingen in het spel waren onvoldoende afgestemd op de initiatieven en behoeftes van de kinderen;
  • het speelplein was te vol.

Een buitenspeelbeleid kan pedagogische handvatten bieden om deze knelpunten aan te pakken.

Waarom een buitenspeelbeleid?

Buiten doen kinderen veel nieuwe en andere ervaringen op, onder andere op motorisch gebied. Een ander voordeel van de buitenruimte is dat je er op een andere manier gebruik kunt maken van natuurlijke materialen en dat de zintuigen er op een ander manier geprikkeld worden dan binnen. Het is belangrijk dat de pedagogisch professionals deze ervaringen zien en stimuleren.

Les Petits richt, met behulp van PLAYgrounds, de fysieke en sociale omgeving van kinderen op zo’n manier in dat deze uitnodigt tot bewegen. Daarbij zorgen we buiten voor mogelijkheden voor de grovere grondvormen van bewegen, zoals rennen en fietsen en voor ontdekken en ervaren.

De manier van inrichten van de buitenruimte en het aanbod van spel heeft namelijk invloed op hoe kinderen bewegen, (samen)spelen, het welbevinden en betrokkenheid en dus de ontwikkelkansen van ieder kind.

Het buitenspeelbeleid gekoppeld aan de pedagogische waarden van de organisatie

Kinderopvang Les Petits kiest ervoor om haar pedagogische waarden, uitgeschreven in zes pedagogische uitgangspunten: geborgenheid, zelfredzaamheid, respect, creativiteit, structuur en ruimte te koppelen aan het buitenspeelbeleid. Deze uitgangspunten zijn in het buitenspeelbeleid onder andere vertaald naar de inrichting van de buitenruimte en het aanbod. Ook de essentiële actieve en begeleidende rol van de pedagogisch professional beschreven in het buitenspeelbeleid.

Het beleid én de professionals in ontwikkeling houden

Een beleid kan alleen gevolgd worden als het herkenbaar is in de praktijk en het aansluit bij de visie en missie van een organisatie. Een buitenspeelbeleid moet praktisch van aard zijn. Binnen Les Petits staat DOEN centraal. Dus iets samen ontwikkelen, dan DOEN en kijken of het werkt. Om beleid te laten groeien is continue professionalisering nodig. Wat betekent dat je de werkwijze die in beleid beschreven staat, continu toetst aan de praktijk. Zo blijft zowel het beleid als de professional continu in ontwikkeling.

DOEN!

  • Zorg dagelijks dat de buitenruimte aantrekkelijk is voor alle kinderen en zorg voor overzichtelijke speelzones. Met een speelzone bedoelen we een min of meer afgebakende zone waarin kinderen een bepaald spel kunnen doen, bijvoorbeeld een zone om te fietsen of een zone met een beweegparcours.
  • Ga met de kinderen in gesprek over de buitenruimte en het buitenspelen (kinderparticipatie). Kijk naar de spelinitiatieven en zorg dat er passend materiaal beschikbaar is
  • Denk als team samen met de kinderen na over buitenspelen, deel als professionals creatieve ideeën waardoor buitenspelen een begrip wordt tijdens het werken op de groep.
  • Agendeer buitenspelen altijd tijdens een teamvergadering. Daarmee maak je als organisatie duidelijk dat buitenspelen en het aanbod tijdens het spelen onderdeel is van een kwalitatief goed pedagogisch leefklimaat.
  • Bevraag teams over hun kijk op de motorische ontwikkeling van kinderen tijdens het buitenspelen. Doe daarmee een beroep op de pedagogische kennis van pedagogisch professionals.
  • Heb bij de dagstart samen met de professionals aandacht voor het buitenspelen, het aanbod en de actieve rol van de professional.
  • Evalueer het buitenspeelbeleid jaarlijks. Dit kan bijvoorbeeld door met de cirkeltechniek (Coert Visser, 2020) stil te staan bij succeservaringen (binnenring van de cirkel) en bij aandachtsgebieden (buitenring van de cirkel).
  • Geef gerichte coaching aan professionals tijdens het buitenspelen, denk hierbij aan de interactievaardigheden.
  • Gebruik QR codes op je plein voor een korte speluitleg voor de professionals (zie foto).
  • Vertel ouders over het belang van buitenspelen voor onder andere de (motorische) ontwikkeling en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.

foto 2 bij vb 2 carolien

foto 4 bij vb 2 carolien

foto 5 bij vb 2 carolien

foto 3 bij vb 2 carolien

Locatiegegevens
Organisatie: Les Petits kinderopvang
Locatie: regio Zuid Kennemerland