Praktijkvoorbeeld
Onderwerp: Relatie kind en professional | Publicatiedatum: Januari 2025

Kern

De fotowand is een speciale plek in de groepsruimte. Er hangen foto’s van het kind thuis en/ of foto’s van spelactiviteiten op de peuteropvang of iets over het thema. De foto's wisselen bij elk thema of na een bepaalde periode. Het zijn eenvoudige onderwerpen, dicht bij de belevingswereld van het jonge kind.   De foto vertelt het individuele verhaal van het kind én van het kind in de groep. Een kind kan op eigen initiatief en met de pedagogisch professional, steeds de foto’s op de wand bekijken en hierover praten. Samen terugkijken geeft verbinding, taal en plezier. Het verbindt de twee werelden van thuis en de peuteropvang, en kan bijdragen aan een gevoel van vertrouwen en dus een goede relatie tussen het kind en de pedagogisch professional. Ouders worden bij de fotowand betrokken door foto’s aan te leveren en samen de foto’s aan de fotowand te bekijken.

Een individuele foto 

Yann is een Poolse jongen en heeft nog weinig Nederlandse taal. Door een foto van thuis op de fotowand te hangen, waarop hij te zien is met zijn ouders en de kat, loopt hij steeds enthousiast naar de fotowand. Samen met de pedagogisch professional bewonderen zij de foto en benoemen wat er allemaal te zien is. De pedagogisch professional stelt bewust open en gesloten vragen. Het doel is: contact maken en het opbouwen van een goede relatie met het kind. Tevens wordt de taalontwikkeling gestimuleerd, wat een belangrijke factor is bij het opbouwen én onderhouden van een goede relatie.

Het verhaal van het individu in de groep 

Foto’s bij het thema ‘Wij verzorgen de baby’. 

Het spelverhaal is in volle gang. Er hangt een foto aan de fotowand waarop te zien is dat Yann, Younis en Mila flesjes maken voor de hongerige babypoppen. Er hangt ook een foto waarop één van de babypoppen door de kinderen in bed wordt gelegd. Er komt een nieuwe foto bij, met daarop de gast in de groep, de moeder van Mila, die met het pasgeboren babybroertje een bezoek aan de groep brengt. 

De pedagogisch professional hangt samen met het kind foto's aan de fotowand en bespreekt wat er te zien is.

Vaardigheden van de pedagogisch professional 

Het is belangrijk dat de pedagogisch professional in staat is om een veilige relatie met het kind op te bouwen. Hier zijn pedagogische interactievaardigheden voor nodig, waar de pedagogisch professional op reflecteert. 

Zie tevens de 10 punten uit het schema ‘Effectieve leerkrachtgedragingen voor het verbeteren van professional-kindrelaties’ op onze tools pagina.

Locatiegegevens
Organisatie: Welschap Kinderopvang 
Locatie: Welschap Kinderopvang