Een individuele foto
Yann is een Poolse jongen en heeft nog weinig Nederlandse taal. Door een foto van thuis op de fotowand te hangen, waarop hij te zien is met zijn ouders en de kat, loopt hij steeds enthousiast naar de fotowand. Samen met de pedagogisch professional bewonderen zij de foto en benoemen wat er allemaal te zien is. De pedagogisch professional stelt bewust open en gesloten vragen. Het doel is: contact maken en het opbouwen van een goede relatie met het kind. Tevens wordt de taalontwikkeling gestimuleerd, wat een belangrijke factor is bij het opbouwen én onderhouden van een goede relatie.
Het verhaal van het individu in de groep
Foto’s bij het thema ‘Wij verzorgen de baby’.
Het spelverhaal is in volle gang. Er hangt een foto aan de fotowand waarop te zien is dat Yann, Younis en Mila flesjes maken voor de hongerige babypoppen. Er hangt ook een foto waarop één van de babypoppen door de kinderen in bed wordt gelegd. Er komt een nieuwe foto bij, met daarop de gast in de groep, de moeder van Mila, die met het pasgeboren babybroertje een bezoek aan de groep brengt.
De pedagogisch professional hangt samen met het kind foto's aan de fotowand en bespreekt wat er te zien is.
Vaardigheden van de pedagogisch professional
Het is belangrijk dat de pedagogisch professional in staat is om een veilige relatie met het kind op te bouwen. Hier zijn pedagogische interactievaardigheden voor nodig, waar de pedagogisch professional op reflecteert.
Zie tevens de 10 punten uit het schema ‘Effectieve leerkrachtgedragingen voor het verbeteren van professional-kindrelaties’ op onze tools pagina.