Ben je al gratis geregistreerd? Dan kun je direct inloggen.

Inloggen

Je bent er bijna!

Registreer je hier gratis bij het Expertisecentrum Kinderopvang om daarna direct toegang te krijgen tot onze praktische Wegwijzers, gratis webinars en Pedagogisch Kaders.

Gratis registreren

Registreren

Inloggen

Expertisecentrum Kinderopvang homepage
Hoofdmenu
  • Home
  • Pedagogische Kennisbasis
  • Bibliotheek
    • Wetenschappelijke bronnen
    • Praktijkvoorbeelden
    • Tools
    • Wegwijzers
    • Webinar terugkijken
    • Kernwoorden
    • Podcasts
    • Blogs
    • Lees- en luistertips
    • Onderzoeken
    • Publicaties
    • Berichten
    • Pedagogisch kader
    • Kaartenset bestellen
  • Agenda
  • PiB
    • Belanghebbenden
    • Betrokkenen
    • Toekomstmakers
    • Wetenschappers
    • Over het Expertisecentrum
    • Werkwijze
    • Team
    • Investeren in kwaliteit
    • Ook bijdragen?
    • Oprichting
    • Georganiseerde evenementen
    • Privacyverklaring
    • Contact
  • Contact

19-25 | Dit is Marieke, onze nieuwe coördinator ontwikkelteams

Tijdens een reis door Nieuw-Zeeland stuitte Marieke op een vacature van het Expertisecentrum Kinderopvang. Ze dacht meteen: deze baan is mij op het lijf geschreven. En het bleek een match. Afgelopen maand is ze begonnen.

Lees meer

18-25 | Praktijkgericht leren: de PiB-monitor als sleutel tot succes

Bij de opleiding Gespecialiseerd pedagogisch medewerker van Albeda College Sociaal & Pedagogisch Werk zoeken ze voortdurend naar manieren om het onderwijs en de beroepspraktijk nog beter te verbinden.

  • PiB
  • PiB

Lees meer

17-25 | Herstel elk conflict met een kind

Het kan natuurlijk gebeuren dat een kind boos op je is. Dat is helemaal niet erg, het hoort erbij. Maar het is wel belangrijk dat je het snel weer goedmaakt, zegt onderzoeker Debora Roorda van de Universiteit van Amsterdam.

  • Groep
  • Ouders
  • Gastouder
  • Pedagogisch coach
  • Relatie kind en professional
  • Relatie kind en professional

Lees meer

16-25 | Facilitair manager verdiept zich in pedagogiek

Bij veel kinderopvangorganisaties werken de facilitair managers en pedagogisch professionals grotendeels langs elkaar heen. Dat is onhandig, zegt Patricia Peters. Als facilitair manager bij Humankind (kinderopvang en -ontwikkeling) probeert zij deze kloof juist te dichten.

  • Baby's
  • Risicovol spel
  • Buitenruimte
  • Buitenruimte
  • Pedagogisch coach

Lees meer

15-25 | Kinderopvang op een boerderij

Toen Miriam Gerritsen (37) voor het eerst een mogelijke locatie voor haar zoontje Tobias bezocht, was ze meteen verkocht. Op deze kinderopvang spelen natuur, dieren en buiten zijn een belangrijke rol in het dagprogramma.

  • Omgeving
  • Onderlinge interacties
  • Buitenruimte
  • Buitenruimte
  • Ouders
  • Betekenisvolle overdracht

Lees meer

14-25 | 'Met PiB zetten we onze professionals in hun kracht'

Kinderopvang Plateau heeft nu een jaar gewerkt met zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld (PiB). Stephany Kerssies, beleidsmedewerker bij Plateau, vertelt over de successen, uitdagingen en geleerde lessen.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Verticale groep
  • Professionalisering
  • Kwaliteit
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB
  • PiB

Lees meer

13-25 | Femke werkte er, nu gaat haar dochter.

Afgelopen oktober kreeg Femke Schuurman (36) haar eerste kind: Maeve. Toen Femke zelf als pedagogisch professional begon, dacht ze dat ze haar eigen kinderen niet naar de kinderopvang zou brengen. Maar nu is ze juist heel enthousiast.

  • Baby's
  • Programma en activiteitenaanbod
  • Samenwerken met ouders
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • Goede start

Lees meer

12-25 | Wij creëren netwerk voor onderzoekers in pedagogiek

Hogescholen en universiteiten doen onderzoek en dat levert razend interessante conclusies op. Dat is niet altijd makkelijk (terug) te vinden. En de onderzoekers hebben onderling nauwelijks contact. "Hier valt nog een wereld te winnen", zegt Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum Kinderopvang.

Lees meer

11-25 | Zo krijgen we de kwaliteit van de kinderopvang omhoog

Monique Dongelmans, bestuurder van kinderopvang Mundo, wil kinderen het allerbeste bieden. Hoe gebruikt ze het Expertisecentrum hierbij? Wat zouden certificaten hieraan kunnen toevoegen? Waarom heeft Mundo afscheid genomen van zzp’ers? Ze vertelt openhartig.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach

Lees meer

10-25 | Samenwerken met ouders in Washington D.C.

Het neefje van Larisa Wiegant, grafisch vormgever van het Expertisecentrum, ging naar een kinderopvang in de Verenigde Staten. Een van de beste organisaties in Washington D.C. Vooral de manier waarop de professionals samenwerken met ouders, maakte indruk.

  • Samenwerken met ouders
  • Ouders
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Betekenisvolle dagelijkse overdracht

Lees meer

9-25 | Tips om met álle kinderen een relatie op te bouwen

De basis van goede kinderopvang is een sterke relatie tussen kind en professional, zegt pedagogisch coach Morwenna Wijtvliet. In dit interview legt ze uit hoe je dat als professional voor elkaar krijgt – óók wanneer het moeizaam lijkt te gaan.

  • Ouders
  • Gastouder
  • Pedagogisch coach
  • Relatie kind en professional

Lees meer

8-25 | De professional en de ouders als team

Ans Vermeulen is coach. Onder andere voor professionals in de kinderopvang. Ze pleit voor betere samenwerking met de ouders. ‘De wereld van kinderen wordt vollediger en completer als de volwassenen die zich met hen bemoeien, één team vormen.’

  • Samenwerken met ouders
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Gastouder

Lees meer

7-25 | Hulp om ernstige ongelukken te voorkomen

Zeina Bassa is consultant bij VeiligheidNL. Haar specialisme is kinderveiligheid in de kinderopvang. In dit interview vertelt Zeina wat wij kunnen doen om kinderen te beschermen waar nodig en te versterken waar mogelijk.

  • Risico's
  • Risicovol spel
  • Ouders
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Gastouder

Lees meer

6-25 | Voorlezen voor de allerjongste kinderen

Marijke Bos werkt bij Stichting Lezen, een organisatie die zich richt op leesbevordering – óók in de kinderopvang. We gaan met Marijke in gesprek over haar specialisme: voorlezen aan kinderen van nul tot zes jaar.

  • Talentontwikkeling
  • Talentontwikkeling
  • Baby's
  • Programma en activiteitenaanbod
  • Taalontwikkeling
  • Verticale groep
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Persoonlijke competenties
  • Gastouder

Lees meer

5-25 | PiB in praktijk

Na een succesvolle pilot heeft Nummereen Kinderopvang de knoop doorgehakt. Vanaf dit jaar wordt zelfevaluatie-instrument Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB) toegepast op alle groepen. Beleidsmedewerker Lieke van Beek legt uit waarom het zo bevalt.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB
  • PiB

Lees meer

4-25 | Danielle verdiept zich in álle soorten kinderopvang

Danielle van Gils won het Kennisspel van november 2024, waarbij deelnemers per mail leuke en leerzame vragen ontvangen over de kinderopvang. Als je naar haar luistert, begrijp je waaróm ze heeft gewonnen. Ze is enorm leergierig. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Professionalisering
  • Gastouderbureau
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

3-25 | 5 tips voor tijdens de verzorging

Door alle drukte op de groep kun je als pedagogisch professional nog weleens denken: dat verzorgingsmoment doe ik even snel. Maar dat is zonde, zegt Piklerpedagoog Gonny Tromp. ‘Verzorgingstijd is hechtingstijd.’

  • Baby's
  • Spel & spelbegeleiding
  • Ouders
  • Gastouder
  • Gastouderbureau
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Relatie kind en professional
  • Relatie kind en professional
  • Gastouder

Lees meer

2-25 | De GGD-toezichthouder en risicovol spel

Wietske van Gurp is toezichthouder kinderopvang bij de GGD in Amsterdam. Inmiddels al tien jaar. Dat maakt haar de aangewezen persoon om ons te vertellen hoe de GGD kijkt naar risicovol spel.

  • Risicovol spel
  • Risicovol spel
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Buitenruimte
  • Ouders
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach

Lees meer

1-25 | Cultuursensitief werken op de kinderopvang

Iedereen heeft een eigen cultuur, zegt Dania Jawad, pedagogisch beleidsmedewerker en (VE-)coach bij kinderopvangorganisatie Quadrant Kindercentra. Om misverstanden met kinderen, ouders en collega’s te voorkomen, is het handig om je hiervan bewust te zijn.

  • Emotionele veiligheid
  • Samenwerken met ouders
  • Diversiteit en inclusie
  • Diversiteit en inclusie
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Relatie kind en professional
  • Relatie kind en professional
  • Normen en waarden

Lees meer

Kindercentrum Knikkebol Alkmaar

32-24 | Rondleiding blijkt schot in de roos

Dave en zijn vriendin verwachten een dochter. In het eerste deel van deze serie nam hij ons mee in hun besluit om voor kinderopvang te kiezen. Nu brengt hij verslag uit van hun zoektocht naar de juiste locatie.

  • Omgeving
  • Horizontale groep
  • BSO
  • Buitenruimte
  • Samenwerken met ouders
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Ouders
  • Bestuurder

Lees meer

31-24 | Voorleestips van een specialist

Dagmar Kuus wil als voorleesconsulent zoveel mogelijk kinderen, ouders en pedagogisch professionals aan het lezen te krijgen. Daarover gaan we met haar in gesprek. Ook bespreken we haar bijzondere ‘carrièrepad’ tot nu toe.

  • Talentontwikkeling
  • Emotionele veiligheid
  • Programma en activiteitenaanbod
  • Taalontwikkeling
  • Risicovol spel
  • Buitenruimte
  • Samenwerken met ouders
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Gastouder
  • Pedagogisch coach
  • Persoonlijke competenties
  • Gastouder

Lees meer

30-24 | Hoe BOinK ouders in de kinderopvang bijstaat

Ouders met vragen over de kinderopvang kunnen altijd bij BOinK terecht. Deze belangenvereniging bestaat al dertig jaar. Bernadette ter Steege, zelf al twintig jaar werkzaam bij BOinK, legt uit waarom ouders hier behoefte aan hebben.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Ouders
  • Bestuurder

Lees meer

29-24 | Gastouder Gonny is veel buiten met de kinderen

Gonny Jansen weet hoe belangrijk het is voor kinderen om buiten te spelen. Het is een van de manieren waarop zij als gastouder hun ontwikkeling stimuleert. En: ‘Ik wil een kind echt alle aandacht geven die het nodig heeft.’

  • Verticale groep
  • Buitenruimte
  • Samenwerken met ouders
  • Buitenruimte
  • Ouders
  • Gastouder
  • Gastouderbureau
  • Gastouder

Lees meer

28-24 | Deze BSO laat kinderen meebeslissen

Kinderopvang Rivakids heeft het roer eens flink omgegooid. Voortaan mogen kinderen op de BSO zelf meedenken over zowel de inrichting als de activiteiten. En wat blijkt? De nieuwe aanpak werkt.

  • Programma en activiteitenaanbod
  • BSO
  • BSO
  • Kinderparticipatie
  • Ouders
  • Pedagogisch professional
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach

Lees meer

27-24 | Even uitleggen: het nut van de duimpjes bij PiB

Gebruikers van zelfevaluatie-instrument PiB zijn over het algemeen zeer tevreden. Alleen hebben ze nog weleens twijfels bij het duimpjessysteem: de rode duimpjes kunnen confronterend zijn. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB
  • PiB

Lees meer

26-24 | Wat PPINK is voor pedagogisch professionals

PPINK is de beroepsvereniging voor pedagogisch professionals in de kinderopvang. Hoe wordt die rol precies ingevuld? En wat zijn de overeenkomsten met het Expertisecentrum? We vragen het PPINK-directeur Myrte van Gurp.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogisch professional
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach

Lees meer

25-24 | Laat baby’s gerust zelf ontdekken wat ze al kunnen

Als ouder en/of professional krijg je van alle kanten adviezen over beweging en ontwikkeling van kinderen. Adviezen die elkaar soms ook nog eens tegen lijken te spreken.
Hoe ga je daarmee om? 

  • Baby's
  • Motorische ontwikkeling
  • Ouders
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Bewegen
  • Bewegen
  • Gastouder

Lees meer

24-24 | Linda won het Kennisspel 2024. ‘Ik heb zóveel geleerd’

Ieder jaar organiseert het Expertisecentrum Kinderopvang het Kennisspel. Om de waarde van dit spel te illustreren, spreken we de winnaar van de afgelopen editie. Pedagogisch coach Linda van Houwelingen doet er nog dagelijks haar voordeel mee.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Professionalisering
  • Spel & spelbegeleiding
  • Pedagogisch professional
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • Persoonlijke competenties

Lees meer

23-24 | Waarom Geri als een blok viel voor het werk als gastouder

Twintig jaar geleden viel Geri Wuis (55) een keer in als gastouder. Ze was meteen verkocht. In dit interview vertelt ze wat gastouderopvang zo bijzonder maakt.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Buitenruimte
  • Buitenruimte
  • Ouders
  • Gastouder
  • Gastouderbureau
  • Duurzaamheidspedagogiek
  • Gastouder

Lees meer

22-24 | Zo voer je het gesprek over gamen

Met de Gamewijzer kun je op een positieve manier met kinderen over games praten. Dus ook over de risico’s. Tiffany van Stormbroek, directeur-bestuurder van NICAM, de organisatie die de Gamewijzer heeft samengesteld, legt uit hoe dit werkt.

  • Programma en activiteitenaanbod
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Ouders
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Gastouder

Lees meer

21-24 | Waarom deze aanstaande ouder voor kinderopvang kiest #1

Wie opvang voor zijn kind zoekt, heeft meerdere opties. Grootouders, andere familieleden, gastouderopvang – er is van alles mogelijk. Waarom kiezen Dave en zijn vriendin voor kinderopvang? Hij neemt ons mee in zijn kennismaking met de kinderopvang. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Algemeen
  • Baby's
  • Ouders
  • Bestuurder
  • Sociale competenties

Lees meer

20-24 | De buitenruimte meer benutten

Dat beweging goed is voor kinderen, weet vrijwel iedereen. Maar hoe richt je de buitenruimte op zo’n manier in dat je dit stimuleert? Expert Mirka Janssen geeft tips.

  • Buitenruimte
  • Motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Groepsdynamica
  • Buitenruimte
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Bewegen
  • Bewegen

Lees meer

19 - 24 | Kies een BSO die bij je kind past, zegt ouder Tessa

Het kostte wat pijn en moeite – en vooral geduld – maar uiteindelijk vond Tessa een geschikte BSO voor haar beide dochters. Hoe kreeg ze dat voor elkaar?

  • Talentontwikkeling
  • BSO
  • BSO
  • Ouders
  • Bestuurder

Lees meer

18 - 24 | Werkomstandigheden waarin een opvang kan floreren

Non-profitorganisatie Kinderopvang werkt! ondersteunt kinderopvangorganisaties bij het creëren van randvoorwaarden waarin professionals fijn, veilig en goed kunnen werken. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Professionalisering
  • Bestuurder

Lees meer

17 - 24 | Zo benut pedagogisch coach Jolanda de wetenschap

Jolanda van Mulken is zeer te spreken over de rol die het Expertisecentrum Kinderopvang speelt in haar werk. ‘Ik vind het heel fijn om dingen te kunnen inzetten die wetenschappelijk bewezen zijn.’

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • BSO
  • BSO
  • Professionalisering
  • Pedagogisch coach

Lees meer

16 - 24 | Deze IKC-directeur kwam met het idee voor PiB onderwijs

PiB is een zelfevaluatie-instrument voor de kinderopvang. IKC-directeur Leonie Jansen vroeg zich af of PiB niet ook heel geschikt kon zijn voor kleuterklassen. Inmiddels is dit project in volle gang. ‘Ik word hier superblij van.’

  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • Doorgaande lijn
  • Doorgaande lijn
  • PiB

Lees meer

15 - 24 | Wetenschappelijk artikel van PiB-onderzoeker Ha

Simon Hay, die promotieonderzoek doet naar zelfevaluatie-instrument PiB, heeft hierover zijn eerste wetenschappelijke artikel gepubliceerd. Waarom is dit goed nieuws voor de kinderopvang?

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB
  • PiB

Lees meer

14 - 24 | Myrthe zocht kinderopvang in haar dorp

Myrthe verhuisde onlangs van Rotterdam naar Oostvoorne. Het aanbod van kinderopvangorganisaties werd ineens veel kleiner. Hoe ging ze daarmee om? 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Omgeving
  • Baby's
  • Buitenruimte
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Bestuurder

Lees meer

13-24 | Aldwin vertelt hoe hij de BSO van zijn kinderen ervaart

Hoe beoordeelt een vader de BSO van zijn twee jongens? Is hij tevreden, of zou hij liever dingen anders zien? In gesprek met Aldwin uit Rotterdam.


  • Omgeving
  • Baby's
  • Programma en activiteitenaanbod
  • BSO
  • BSO
  • Buitenruimte
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Buitenruimte
  • Ouders
  • Bestuurder

Lees meer

12-24 | Hoe aanstaande ouder Stefan een kinderopvang koos

Stefan en zijn vriendin zijn in verwachting van hun eerste kind. Dus gingen ze alvast op zoek naar een geschikte kinderopvang. Hoe deden ze dat? Waar let je op, tijdens een rondleiding?

  • Omgeving
  • Baby's
  • Samenwerken met ouders
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Ouders
  • Bestuurder

Lees meer

11-24 | Kinderopvang is de passie van Yvette Vervoort

Als directeur werkt ze liever in de luwte, maar maakt voor dit artikel een uitzondering. Ze vertelt uitgebreid over haar persoonlijke fascinatie voor de ontwikkeling van kinderen.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Autonomie kind
  • Bestuurder

Lees meer

10-24 | De beste manier om PiB te gebruiken

Met PiB kun je zelf de pedagogische kwaliteit op de groep meten. Hoe zorg je ervoor dat dit ook leidt tot betere resultaten? Simon Hay, een van de ontwikkelaars, geeft tips.

  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB
  • PiB

Lees meer

9-24 | Wat de kinderopvang nog te doen staat de komende jaren

Vorige keer namen we met pedagoog  Josette  Hoex – die na ruim dertig jaar in het vak met pensioen gaat – de recente geschiedenis van de kinderopvang door. Nu richten we onze blik op de toekomst. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Samenwerken ouders
  • Bestuurder
  • Doorgaande lijn
  • Doorgaande lijn

Lees meer

8-24 | 30 jaar kinderopvang: we maken de balans op

Josette Hoex gaat met pensioen. Ruim dertig jaar lang deed ze onderzoek naar de kinderopvang, voornamelijk als pedagoog bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Professionalisering
  • Bestuurder

Lees meer

7-24 | Effect webinar duurzaamheidspedagogiek

Manager Loes Govers van De Tweeling Kinderopvang verteld ons wat zij en haar collega hebben geleerd van het webinar duurzaamheidspedagogie.

  • Professionalisering
  • Duurzaamheidspedagogiek
  • Pedagogisch professional
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • Duurzaamheidspedagogiek

Lees meer

6-24 | Hoe je spel op de juiste manier interpreteert

Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Soms wordt het gedrag van een kind in spelsituaties alleen verkeerd begrepen. Specialist Annerieke Boland vertelt waar je op moet letten.

  • Programma en activiteitenaanbod
  • Spel & spelbegeleiding
  • Spel & spelbegeleiding
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

5-24 | Hoe je kinderen uitnodigt tot aandachtig spelen

Kinderen gaan vaak pas spelen als de omstandigheden daartoe aanzetten. Wat kun je doen om dat voor elkaar te krijgen? Pedagoog Margreet Venema geeft tips.

  • Omgeving
  • Programma en activiteitenaanbod
  • Spel & spelbegeleiding
  • Spel & spelbegeleiding
  • Student
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Gastouder

Lees meer

4-24 | Pedagogisch coach kiest voor PiB

Steeds meer organisaties maken gebruik van PiB. Sinds kort is ook kinderopvang Plateau overstag. Stephany Kerssies, pedagogisch coach bij Plateau, vertelt erover.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB
  • PiB

Lees meer

3-24 | Het Expertisecentrum integreren in jouw organisatie

Mundo benut het Expertisecentrum ten volle. Directeur Monique Dongelmans beschrijft hoe professionals vanaf het begin worden gestimuleerd om nieuwe pedagogische inzichten op te doen.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Professionalisering
  • Bestuurder

Lees meer

2-24 | Pedagogische kwaliteit van belang voor de sector

Vorige week Yvette geraakt door het artikel: ‘Opvoeden gaat niet vanzelf, laat de pedagogiek zich er meer mee bemoeien, voor een hoopvolle generatie jongeren.’  

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Algemeen
  • Professionalisering
  • Student
  • Bestuurder

Lees meer

1-24 | Deelname kennisspel is leuk en laagdrempelig

Sinds twee jaar doe ik mee aan het Kennisspel. Ik ben eigenlijk altijd bezig met het vergroten van mijn kennis en ik houd ervan om dit op verschillende manieren te doen. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Professionalisering
  • Pedagogisch professional
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach

Lees meer

15-23 | Elisa Somsen over het belang van het Expertisecentrum

Kinderopvang is meer dan opvang alleen. Elise vertelt: ‘Je leert veel beter onderbouwen waarom jouw manier van werken waardevol is. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Gastouder
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • Gastouder

Lees meer

14-23 | Ruimte, inrichting en materialen op basis van Pikler

Kinderopvang Duimelot volgt de visie van Emmi Pikler (1902-1984). Pedagoog Jeanine Mulder vertelt waarom en wat dit voor positieve effecten op de kinderen heeft.

  • Omgeving
  • Programma en activiteitenaanbod
  • Motorische ontwikkeling
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Spel & spelbegeleiding
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

13-23 | Natuurbeleving is een hoofdzaak

Kinderopvang ZON! doet het net even anders. Er is veel aandacht voor dieren, kunst en mindfulness – en er werken opvallend veel mannelijke professionals. 

  • BSO
  • BSO
  • Buitenruimte
  • Buitenruimte
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • Duurzaamheidspedagogiek

Lees meer

12-23 | Hoe een opleiding het Expertisecentrum kan gebruiken

Rachèl Meijer is docent Ad PEP en is enthousiast over het aanbod van het Expertisecentrum Kinderopvang, en vertelt hoe ze haar studenten hierin meeneemt.

  • Spel & spelbegeleiding
  • Professionalisering
  • Groepsdynamica
  • Spel & spelbegeleiding
  • Student
  • Pedagogisch professional

Lees meer

11-23 | Kinderparticipatie: laat kinderen zelf kiezen

Bij BSO Huis de B in Groningen speelt kinderparticipatie een belangrijke rol. Wat betekent kinderparticipatie precies? Wat zijn de effecten hiervan op kinderen? 

  • Autonomie kind
  • Autonomie kind
  • Omgeving
  • Talentontwikkeling
  • Programma en activiteitenaanbod
  • BSO
  • BSO
  • Kinderparticipatie
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

10-23 | Hoe je de AKTA-meter slim gebruikt: de maker geeft tips

De AKTA-meter is een handig instrument om de ruimte en inrichting van een kinderopvanglocatie te verbeteren. Hoe dit precies werkt, lees je hier. 

  • Omgeving
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Pedagogisch professional
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach

Lees meer

09-23 | Hoe de juiste inrichting tot rust onder kinderen leidt

Waar je tafels, kasten en andere materialen plaatst, lijkt een simpele vraag. Maar door hier goed over na te denken, kun je veel winnen. 

  • Omgeving
  • Spel & spelbegeleiding
  • Groepsdynamica
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Pedagogisch coach

Lees meer

08-23 | Iedere vestiging een eigen coach

Kindergarden doet het net even anders, als het op coachen aankomt. Zo heeft de organisatie drie coachende functies en is er op iedere afzonderlijke locatie altijd een coach aanwezig. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Proceskwaliteit
  • Professionalisering
  • Pedagogisch coach

Lees meer

07-23 | Hoge of lage tafels in de kinderopvang?

Eerst waren lage tafels gebruikelijk, toen hoge tafels en inmiddels maakt iedere kinderopvangorganisatie een eigen keuze. Wat is verstandig? 

  • Autonomie kind
  • Omgeving
  • Motorische ontwikkeling
  • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
  • Student
  • Pedagogisch coach
  • Bewegen

Lees meer

06-23 | Kennisontwikkeling door deelname webinar

Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert regelmatig webinars. Daar zijn we trots op. Maar wat is het oordeel van de mensen die eraan deelnemen? 

  • BSO
  • Professionalisering
  • Positieve gedragsondersteuning
  • Positieve gedragsondersteuning
  • Pedagogisch coach

Lees meer

05-23 | Projectleider Bonaire over onze samenwerking

Er komt een nieuw VVE-programma voor de kinderopvang op Bonaire. Hiervoor is het Expertisecentrum ingeschakeld. Emily Kocks legt uit waarom dit project zo spannend en uitdagend is.

  • Bonaire

Lees meer

04-23 | In gesprek met de ontwikkelaar van PiB

Simon Hay is de drijvende kracht achter Pedagogische praktijk in Beeld (PiB). Wat zijn de nieuwste verbeteringen? En wat maakt PiB zo nuttig?

  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB
  • PiB

Lees meer

03-23 | Waardenkader kinderopvang

KIK en KINDwijzer hebben een waardenkader samengesteld. Wat houdt dit precies in? Wat kunnen we ermee, als sector? Hoogleraar Peter van Lieshout vertelt het.
  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Diversiteit en inclusie
  • Bestuurder

Lees meer

02-23 | Vriendschap bij jonge kinderen

Veel mensen denken dat jonge kinderen geen vriendschappen kunnen vormen. Een kwestie van onderschatting. Let goed op de kleine interacties, je ziet het vanzelf gebeuren.

  • Begeleiden interacties
  • Baby's
  • Onderlinge interacties
  • Spel & spelbegeleiding
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

01-23 | Positieve groepsdynamiek

Van vrolijk spelen tot irritaties of zelfs ruzie: de sfeer op een groep is altijd in beweging. Hoe kun je daar positieve invloed op uitoefenen? Saskia van Schaik vertelt het.

  • Onderlinge interacties
  • Samenwerken ouders
  • Groepsdynamica
  • Groepsdynamica
  • Pedagogisch professional

Lees meer

026 | 5 kenmerken van een groene kinderopvang

Duurzaamheidspedagogiek is in opkomst. Wat maakt een kinderopvang duurzaam/groen? En wat hebben kinderen eraan? We vragen het aan een deskundige.

  • Programma en activiteitenaanbod
  • Buitenruimte
  • Duurzaamheidspedagogiek
  • Ouders
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Duurzaamheidspedagogiek

Lees meer

025 | Zzp’ers: ‘Het werkt niet, we gaan ermee stoppen’

We spreken twee (adjunct-)directeuren uit de kinderopvang over zzp’ers en uitzendbureaus. Ervaringen uitwisselen, is het idee. Maar het wordt al snel een noodkreet.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder

Lees meer

024 | Je moet kinderen niet straffen, maar corrigeren

Tijdens een webinar bleek dat niet alle professionals het verschil kennen tussen straffen en corrigeren. Cathy geeft een snelcursus positieve gedragsondersteuning.

  • Positieve gedragsondersteuning
  • Positieve gedragsondersteuning
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Gastouder

Lees meer

023 | Focus op pedagogische kwaliteit

Kinderopvang heeft te kampen met flinke personeelstekorten. Personeelstekorten in kinderopvang hebben buiten de sector een groot effect: ongeveer 20 ouders kunnen niet naar hun werk als een groep moet sluiten.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Onderlinge interacties
  • Professionalisering
  • Pedagogisch coach
  • Relatie kind en professional

Lees meer

022 | Kinderen laten wennen op de kinderopvang is cruciaal

Ineens bevindt een baby of kind zich op de kinderopvang. Met veel meer geluiden, geuren en andere indrukken dan thuis. Hoe zorg je ervoor dat deze overgang soepel verloopt? 

  • Baby's
  • Samenwerken met ouders
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

021 | De pedagogische kwaliteit van kinderopvang

Het Expertisecentrum ondersteunt organisaties bij het zelf beoordelen van hun pedagogische kwaliteit. Onderzoeker Erik Jan bespreekt de meest interessante bevindingen.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Omgeving
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB

Lees meer

020 | Pesten: wat je er als pm’er tegen kunt doen

De kinderopvang moet een veilige haven zijn voor elk kind. Pestgedrag moet worden voorkomen. Hoe doe je dat, als pedagogisch professional? Tips van Mirelle Valentijn van Kenniscentrum Omgaan met Pesten.

  • Begeleiden interacties
  • Onderlinge interacties
  • Groepsdynamica
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

019 | Jonge kind-specialist: brug tussen medewerker en coach

Bij kinderopvang Ska hebben ze de jonge kind-specialist. Deze vormt een brug tussen de pedagogisch medewerker en de pedagogisch coach, waardoor beiden hun werk veel makkelijker en effectiever kunnen uitoefenen.
  • Pedagogische kwaliteit
  • Professionalisering
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

018 | Onze toegevoegd waarde voor directeuren en bestuurders

Heeft het zin om mijn organisatie aan te melden bij het Expertisecentrum? Johan Vriesema – zelf directeur/bestuurder – vertelt wat zíjn beweegredenen waren om zich bij ons aan te sluiten.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Structurele kwaliteit
  • Zorgkinderen
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach

Lees meer

017 | Met deze grafiek zie je de groei van professionals

Pedagogisch coach Hon Kwan is razend enthousiast over de grafiek waarmee ze pedagogisch professionals begeleidt. En als je naar haar luistert, begrijp je al snel waarom.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Professionalisering
  • Pedagogisch coach

Lees meer

016 | Ouders enthousiasmeren over kinderopvang

Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum, reageert op het videocollege van Katrien Helmerhorst met antwoorden op veel vragen van ouders.

  • Onderlinge interacties
  • Professionalisering
  • Samenwerken met ouders
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Bestuurder

Lees meer

015 | Diversiteit en inclusie op de kinderopvang: hoe werkt dat

Dorine Raats, pedagoog  bij Humankind legt uit hoe diversiteit en inclusie bij hen werkt. 'Wij noemen de kinderopvang een 'minimaatschappij''.

  • Begeleiden interacties
  • Onderlinge interacties
  • Diversiteit en inclusie
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

014 | Meedoen aan practicum: ‘We zitten nu vol met inspiratie’

Tijdens een pedagogisch practicum kunnen mensen uit het vak nieuwe inzichten opdoen over een specifiek thema. Twee ervaringsdeskundigen vertellen waarom zij hier enthousiast over zijn.

  • Spel & spelbegeleiding
  • Risicovol spel
  • Professionalisering
  • Risicovol spel
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

013 | Het perspectief van de GGD op risicovol spel? Ja graag!

‘De meest gestelde vraag is waarschijnlijk ‘Mag dat?’. Wietske van Gurp is toezichthouder kinderopvang bij de GGD Amsterdam en vertelt meer. 

  • Risicovol spel
  • Risicovol spel
  • Pedagogisch professional
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach

Lees meer

012 | Het belang van interacties tussen jonge kinderen

Een professional krijgt vaak de leiding over het gesprek tussen kinderen. Soms is dat nodig, maar vaak juist niet. Lees meer over hoe professionals de juiste balans kunnen vinden. 

  • Begeleiden interacties
  • Onderlinge interacties
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Relatie kind en professional
  • Gastouder

Lees meer

011 | Kinderopvang maakt het verschil voor het jonge kind

Bij veel mensen leeft het idee dat kinderopvang handig is voor de ouders. Er is niet bekend wat de waarde is voor de ontwikkeling van kinderen. Dat beeld moet worden gecorrigeerd. 

  • Samenwerken met ouders
  • Samenwerken ouders
  • Student

Lees meer

010 | Hersenontwikkeling van jonge kinderen stimuleren

De Brain Awareness Week is een week waarin het belang van onderzoek naar de werking van onze hersenen wordt benadrukt. Kom hierover meer te weten in de blog. 

  • Positieve gedragsondersteuning
  • Positieve gedragsondersteuning
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach
  • Relatie kind en professional

Lees meer

009 | PiB promotieonderzoek Simon Hay

Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische kwaliteit in Beeld biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. PiB-ontwikkelaar Simon Hay doet promotieonderzoek naar PiB. Waar is hij momenteel mee bezig? 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder
  • Pedagogisch coach
  • PiB
  • PiB

Lees meer

008 | Risicovol spel: hutten bouwen!

Liesbeth Zijderveld, pedagogisch medewerker, CKO Kleurrijk. In de zomervakantie hebben wij met de BSO hutten gebouwd. Kinderen mochten zelf aan de slag met hamers, spijkers en een zaag. Uitdagend spelen is belangrijk voor een kind!

  • Risicovol spel
  • BSO
  • BSO
  • Risicovol spel
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

007 | 3 wespensteken en 24 pleisters

In de kinderopvang heerst strenge regeldruk rondom veiligheid, waardoor PM'ers zich angstig voelen en kinderen vaak worden belemmerd in hun vrije spel. Maar het kan anders!
  • Programma en activiteitenaanbod
  • Spel & spelbegeleiding
  • Risicovol spel
  • Risicovol spel
  • Spel & spelbegeleiding
  • Pedagogisch professional

Lees meer

006 | Autonomie vanuit de ontwikkelingspsychologie 

Autonomie is in de ontwikkelingspsychologie zelden als afzonderlijk onderwerp onderzocht. Hoewel onduidelijk is hoe autonomie vanaf de geboorte ontwikkelt, is het wel bekend dat het een van de drie basisbehoeften van kinderen is.
  • Autonomie kind
  • Autonomie kind
  • Baby's
  • BSO
  • Gastouder
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

005 | Zelluf doen! Kinderopvang door de bril van oma

Margreet is trotse oma van twee kleindochters (2,5 jaar en 9 maanden). Hun papa en mama werken, dus gaan ze drie dagen naar de kinderopvang. Nee, opa en oma passen geen vaste dag op. Wij vallen alleen in bij calamiteiten.

  • Samenwerken met ouders
  • Samenwerken ouders
  • Ouders
  • Pedagogisch professional

Lees meer

004 | Steuntje in de rug

Een BSO-locatie krijgt binnenkort een nieuw onderkomen. Er komen mooie multifunctionele ruimtes die zowel onder school- als BSO-tijd gebruikt kunnen worden. Er zijn straks meer ruimtes dan PM’ers. Wat een luxe! Maar ook; hoe gaan we dat doen?

  • BSO
  • Pedagogisch professional

Lees meer

003 | Meerwaarde van buitenschoolse opvang

Judith Lechner, directeur Huis de B, Groningen

In het ontwikkelteam ‘Wat doen we met de bso’ kijken we naar profielen van bso’s. Wat betekenen we in het leven van het opgroeiende kind? Wat kan een kind op de bso wat het elders niet kan? Waarin onderscheiden wij ons?

  • Autonomie kind
  • Autonomie kind
  • BSO
  • BSO
  • Spel & spelbegeleiding
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

002 | Pedagogisch coach: een verrijking voor de kinderopvang

Sinds 1 januari 2019 is het verplicht om binnen je organisatie een pedagogisch coach aan te stellen. De pedagogisch coach speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Waarom? Dat lees je in dit blog, met twee verhalen die rechtstreeks uit de praktijk komen.

  • Pedagogische kwaliteit
  • Structurele kwaliteit
  • Peuters
  • Onderlinge interacties
  • BSO
  • Professionalisering

Lees meer

001 | Positieve reactie

Clarine de Leve, E-school

Onlangs ontvingen we een positieve reactie op een van onze berichten.

Complimenten

‘Vandaag ontving ik een inspirerend nieuwsbericht van jullie, met Jaaroverzicht 2020. Ik heb ook even jullie website bekeken. Wat zijn jullie goed bezig! Het stoffige imago van de pedagogiek in de kinderopvang lijkt eraf gepoetst. Complimenten voor wat jullie al in een korte tijd samen met de rest van het team tot stand hebben gebracht.’

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder

Lees meer

007 | Perspectief op het kind

Simone den Hollander: Beleidsadviseur GO! Kinderopvang

Tijdens het ontwikkelteam autonomie kwam het inzicht naar voren dat je vanuit verschillende perspectieven naar een kind kan kijken: als een kwetsbaar individu of als een individu met veerkracht. Het bepaalt de ruimte die je als pedagogisch medewerker geeft aan een kind. 

  • Autonomie kind
  • Autonomie kind
  • Gastouder

Lees meer

006 | Even stilstaan

Linda Gul: pedagogisch en didactisch adviseur, Kinderopvang Mundo

Rennen, handelen, bijstellen, doorgaan en weer verder naar het volgende. Zo ervaar ik de kinderopvang toch wel vaak. Een heel dynamisch werkveld waarin we met veel verschillende ontwikkelingen, belangen en omstandigheden te maken hebben. Ook een prachtig werkveld, waarin we het verschil maken voor kinderen en ouders. En het afgelopen half jaar geldt dit alles, door het coronavirus, misschien nog wel meer dan anders. 

  • Autonomie kind
  • Autonomie kind
  • Professionalisering
  • Pedagogisch coach

Lees meer

005 | Pedagogische kwaliteit in de praktijk

Mara van Eekeren: Directeur kinderopvangorganisatie Klein & Co

Expertisecentrum Kinderopvang van, voor en mét de sector. Hoe kort ze nog maar bestaan, Klein & Co plukt er direct de vruchten van. Want met behulp van de publicaties van het Expertisecentrum is Klein & Co gestart met een grondige evaluatie van het huidige pedagogisch beleid. Tevens geniet ik zelf van verbreding en verdieping door mijn deelname aan het ontwikkelteam ‘Onderlinge interacties’. 

  • Pedagogische kwaliteit
  • Pedagogische kwaliteit
  • Bestuurder

Lees meer

004 | Leuke activiteiten aanbieden

Christine ten Kate: trainer, pedagogisch adviseur en manager kinderopvang

Als docent in het MBO begeleid ik studenten die de opleiding PMK (pedagogisch medewerker Kinderopvang) of GPM (gespecialiseerd Medewerker Kinderopvang) volgen. Al deze studenten moeten oefenen met het aanbieden van activiteiten aan de doelgroep. Het liefst gaan de studenten direct op Pinterest op zoek naar een leuk idee. Zo ook Anita die voor haar peutergroep een knutselactiviteit bij het thema herfst mag bedenken en uitvoeren. Later in het jaar moet Anita een examen doen over het aanbieden van activiteiten dus belangrijk om hier vast mee te oefenen.

  • Autonomie kind
  • Peuters
  • Programma en activiteitenaanbod
  • Pedagogisch coach

Lees meer

003 | Het avontuur van de autonomie

Marieke Grijpink, pedagogisch beleidsmedewerker, SWKGroep

Voor mij was de keuze voor een ontwikkelteam van het Expertisecentrum Kinderopvang snel gemaakt. Het spanningsveld tussen de pedagogiek, met opvoedingsdoelen in het achterhoofd, en het respecteren van de autonomie van het kind, heb ik altijd heel interessant gevonden. Is het wel een spanningsveld, of gaan beiden eigenlijk heel goed samen? Als pedagoog, pedagogisch medewerker of ouder heb je toch iets voor ogen, wil je toch ergens naartoe met de kinderen, naar een betere wereld, naar respectvol omgaan met elkaar ? Wat als het kind nu een heel andere kant uit wil? 

  • Autonomie kind
  • Autonomie kind
  • Baby's
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

002 | Kinderopvang: kind aan zet?

Annika de Haan, Expertisecentrum Kinderopvang, coördinator ontwikkelteams

In juni 2020 kwamen de ontwikkelteams voor het eerst bij elkaar in Utrecht. Een maand later was het alweer tijd voor de tweede bijeenkomst van de ontwikkelteams, weer in het Utrechtse Landhuis in de Stad. Deze keer gingen de pedagogisch coaches, beleidsmedewerkers en pedagogen in hun teams enthousiast verder de diepte in met hun onderwerp: het begeleiden van onderlinge interacties, talentontwikkeling of ruimte geven voor autonomie.

  • Autonomie kind
  • Autonomie kind
  • Pedagogisch professional
  • Pedagogisch coach

Lees meer

001 | Een pollepel en pedagogische kwaliteit?

Annika de Haan, Expertisecentrum Kinderopvang, coördinator ontwikkelteams

In juni zijn de eerste ontwikkelteams van het Expertisecentrum Kinderopvang gestart. Van heinde en verre kwamen enthousiaste pedagogisch coaches, beleidsmedewerkers en pedagogen naar Utrecht. Grote organisaties, kleine organisaties, dagopvang, peuteropvang, BSO en gastouderopvang – wat mooie dwarsdoorsnede van de sector! In het Landhuis in de Stad gingen de verschillende teams aan het werk met drie onderwerpen: Het begeleiden van onderlinge interacties, talentontwikkeling en ruimte geven voor autonomie.

  • Talentontwikkeling
  • Pedagogische kwaliteit
  • Talentontwikkeling

Lees meer

expertisecentrum kinderopvang beeldmerk

Over ons

  • Over het Expertisecentrum
  • Werkwijze
  • Team
  • Investeren in kwaliteit
  • Ook bijdragen?
  • Oprichting
  • Georganiseerde evenementen
  • Privacyverklaring
  • Contact

Snel naar:

Pedagogische Kennisbasis

Bibliotheek:
Wetenschappelijke bronnen
Praktijkvoorbeelden
Kernwoorden
Tools
Berichten
Podcast
Registreren

Contact

Stichting Expertisecentrum
Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang

Postadres
Blikveld 60
3147 PD Maassluis

Bezoekadres
In overleg

KvK-nummer
30247149

06 - 248 121 25
Mail ons

Volg ons op

Copyright © 2025 Expertisecentrum Kinderopvang. Alle rechten voorbehouden.

Disclaimer