Congres: Wetenschap ontmoet Praktijk

Congres: Wetenschap ontmoet Praktijk

Op donderdag 25 september vindt ons jaarlijkse congres  'Wetenschap ontmoet praktijk' weer plaats, onder de leiding van dagvoorzitter Yvette Vervoort, directeur van het Expertisecentrum Kinderopvang. Het belooft een inspirerende dag vol wetenschappelijke inzichten en kennisuitwisseling te worden. Er zijn twee plenaire sprekers en verschillende deelsessies over uiteenlopende onderwerpen. Er is een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je snel in!

Praktische informatie:

Je kunt tickets voor het congres onderaan deze pagina bestellen
Tijd:
het congres vindt plaats op donderdag 25 september van 10:00 tot 16:00 uur
Locatie: de woonindustrie in Nieuwegein, adres: Symfonielaan 1, 3438 EW Nieuwegein
Kosten: € 325,- inclusief btw & inclusief lunch

Korting: Toekomstmakers bij het Expertisecentrum Kinderopvang krijgen 30% korting. Vraag de kortingscode aan jouw leidinggevende 
Kijk hier of jouw organisatie al mee-investeert in pedagogische kwaliteit en dus een kortingscode heeft.  Lees hier meer over hoe je de code toevoegt aan jouw account. 

LET OP: de korting kan alleen bij de inschrijving en niet achteraf verrekend worden!

 

Eerste spreker bekend! 
Jochen

Primeur op het congres: hoogleraar Jochen Devlieghere spreekt voor het eerst in Nederland

Op ons congres op 25 september verwelkomen we een bijzondere gastspreker: Prof. dr. Jochen Devlieghere. De hoogleraar Gezinspedagogiek aan de Universiteit Gent spreekt voor het eerst in Nederland. “We zijn trots deze Vlaamse professor te mogen ontvangen voor zijn eerste lezing op Nederlandse bodem,” aldus Yvette Vervoort, directeur van het Expertisecentrum Kinderopvang.

Jochen Devlieghere is de opvolger van prof. dr. Michel Vandenbroeck. Hij vertegenwoordigt een nieuwe generatie wetenschappers met een frisse pedagogische visie. Hij is verbonden aan de Universiteit Gent en aan het Centrum voor Pedagogische Studies naar Opvang en Onderwijs van het Jonge Kind. Daarnaast is hij promotor-woordvoerder van de eerste Vlaamse Leerstoel Kinderopvang.

Kwaliteit door de jaren heen: van properheid naar pedagogiek

Wat verstaan we eigenlijk onder kwaliteit in de kinderopvang? En wie bepaalt dat? In zijn debuut op Nederlandse bodem neemt Jochen ons mee in hoe het beeld van ‘kwaliteitsvolle opvang’ historisch is gegroeid en voortdurend wordt gevormd door maatschappelijke veranderingen. Van de nadruk op hygiëne en veiligheid in het verleden, tot de huidige discussies over inclusie, educatie en welzijn: ‘kwaliteitsvolle opvang’ is altijd in beweging. In zijn lezing onderbouwt Jochen waarom pedagogische kwaliteit een centrale plek moet krijgen in deze beweging, vanuit het belang van het kind.

Een lezing die de kern van ons werk raakt

De lezing van Devlieghere sluit naadloos aan bij de visie van het Expertisecentrum. Yvette: “Toen wij jaren geleden onze definitie van pedagogische kwaliteit formuleerden, was duidelijk dat je kwaliteit altijd moet zien in de context. Dat maakt deze lezing zo bijzonder: hij sluit precies aan bij hoe wij als sector naar kwaliteit kijken. Niet statisch, maar dynamisch. Want pedagogische kwaliteit verandert ook in de context.” Wetenschappelijke samenwerking over landsgrenzen heen Het is voor het eerst dat het Expertisecentrum een spreker uit het buitenland verwelkomt op het congres. Een bewuste keuze, aldus Yvette: “Onze ‘eigen’ hoogleraar Ruben Fukkink en andere Nederlandse onderzoekers werken al jaren nauw samen met hun collega’s van de Universiteit Gent. Het is dus eigenlijk niet zo gek dat wij Jochen hebben gevraagd om te komen spreken. Het laat zien hoe waardevol die samenwerking over landsgrenzen heen is.”

 

 

Overzicht van de deelsessies

Elke deelsessie duurt 1,5 uur en bestaat uit een introductie van de wetenschappelijke inzichten door de wetenschapper van het betreffende ontwikkelteam en een uitwerking daarvan in de praktijk door een deelnemer van datzelfde ontwikkelteam. Elke deelsessie heeft een moderator als gespreksleider. Van elke deelsessie wordt een beeldverslag gemaakt. Na het congres krijgen alle deelnemers een pdf waarin alle beeldverslagen zijn gebundeld.

Ontwerp zonder titel

1. Een wereld van verschil (in de wieg)

Wat verwachten wij van baby’s? En belangrijker nog: wat verwachten zij van ons? De manier waarop we naar jonge kinderen kijken, is sterk cultureel bepaald. In deze deelsessie nemen we je mee op een wereldreis. Je ontdekt hoe culturele opvattingen invloed hebben op de opvoeding, verzorging en ontwikkeling van baby’s. En wat betekent dat voor de praktijk van kinderopvang? Laat je meenemen in verhalen van over de hele wereld, en kijk met andere ogen naar de allerkleinsten. Meld je aan voor ren inspirerende kijk op hoe het ook kan. 


Onderzoeker: Ora Oudgenoeg, Universiteit Utrecht

kennisbasis buitenruimte 600px

2. Van boek tot beleving: meer dan een verhaaltje

Voorlezen is meer dan een gezellig moment: het is een krachtig middel voor verbinding, verbeelding en taalontwikkeling. Voorlezen opent vensters en ramen. Voor baby’s tot bijna-brugklassers. Voorlezen hoort een vaste onderdeel te zijn in de dagelijkse praktijk, zodat elk kind kan opgroeien met taal en verwondering. Want een goed verhaal opent werelden voor elk kind.


Onderzoeker: Marijke Bos, Stichting Lezen
Praktijk: Dagmar Kus, voorlees coach

kennisbasis spel en spelbegeleiding 600px

3. Elk kind écht zien élke dag

Een warme band tussen professional en kind is de basis voor een optimale ontwikkeling. In deze deelsessie duiken we in het belang van die relatie: wat verstaan we er precies onder, waarom is het zo belangrijk en hoe kun je die relatie bewust vormgeven? Je krijgt praktische tips om duurzame verbindingen te creëren en een stevige relatie op te bouwen. Oók met kinderen waarbij het contact niet vanzelf gaat. Zo voelt elk kind zich gezien en gesteund. Want juist de relatie tussen het kind en de professional maakt het verschil.


Onderzoeker: Debora Roorda, Universiteit Amsterdam
Praktijk: Dania Jawad, Quadrant Kindercentra

 

onderwerp autonomie kind banner

4. Anders gekwalificeerden in de BSO

Wat als een sportinstructeur, muzikant of kunstenaar jouw BSO-programma komt verrijken? Zij prikkelen kinderen namelijk op nét een andere manier. Is het misschien ook een deel van de oplossing van het personeelstekort? Hoe kunnen de anders gekwalificeerden ingezet worden binnen de BKR? En hoe integreer je dit succesvol in jouw team? Laat je inspireren en geef je BSO een creatieve boost!


Toezichthouder: Mirjan Alsema, GGDGHOR

onderwerp risicovol spel banner

5. Klein moment, grote impact: de kracht van betekenisvolle overdracht

De momenten bij het brengen en halen van kinderen lijken misschien klein, maar zijn van onschatbare waarde. Een goede overdracht is hét moment om te bespreken wat een kind heeft meegemaakt, hoe het zich voelde en wat het heeft geleerd. Zo versterk je niet alleen het contact met ouders, maar maak je ook zichtbaar wat jouw pedagogisch werk betekent voor kinderen. Een betekenisvolle overdracht is dus veel meer dan zomaar een praatje. Het is een krachtig en professioneel middel dat het verschil maakt.


Onderzoeker: Rianne Kok, Erasmus Universiteit

Kennisbasis Groepsdynamica 600px

6. Bewegen als basis: gewoon dóen!

Hoe zorg je ervoor dat kinderen in beweging komen? Veel én gevarieerd? En waarom is bewegen zo belangrijk voor hun ontwikkeling? In deze deelsessie krijg je inzicht in hoe je beweging een vanzelfsprekend onderdeel van de dag maakt. Van vrij spel tot gerichte activiteiten: bewegen vraagt om ruimte, aandacht en de juiste stimulans door professionals. Je leert hoe je bewegen kunt integreren in je pedagogische aanpak en hoe dit bijdraagt aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Meld je aan en kom ook in beweging!

Praktijk: Diana Turkenburg-de Haan, Kinderrijk

 

 

kennisbasis omgeving materialen 600x

7. Een soepele overgang van peuter naar kleuter

De overgang van kinderopvang naar de basisschool is een spannend moment voor kinderen én hun ouders. Een goede start op school versterkt het zelfvertrouwen van het kind en draagt bij aan een positief gevoel over school. Een belangrijke reden dus om de overgang naar school goed te laten verlopen. Hiervoor wordt vaak de term ‘doorgaande lijn’ gebruikt. Maar wat bedoelen we daar precies mee? Is het meer dan een warme overdracht over de ontwikkeling? Hoe kun je de doorgaande lijn écht laten werken?

Onderzoeker: Cathy van Tuijl, Saxion Hogeschool
Praktijk: Sonja Vetter, Peuteropvang Heerlen

onderwerp talenten ontwikkelen banner

8. Even stilstaan bij coaching, de mini CoachKamer

Hoe kun je invulling geven aan jouw rol als pedagogisch coach? En hoe neem je collega’s daarin mee? In deze mini CoachKamer krijg je concrete handvatten om jouw coachingstraject nog sterker en doelgerichter te maken. We starten met een stevige theoretische basis, kijken vervolgens naar het vergroten van de kans op succes van jouw coachingstraject en sluiten af met manieren om behaalde resultaten te borgen. Praktisch, verdiepend en direct toepasbaar. Maak ook meteen het verschil!


Marinda Fischer, Expertisecentrum Kinderopvang

 

mediawijsheid

9. Veilig en gezond slapen in de kinderopvang 

Een gezonde en veilige omgeving is belangrijk voor opgroeiende kinderen. Voor de jongste kinderen in de kinderopvang is slapen daar een onderdeel van. In deze deelsessie ontdek je het belang van veilig en gezond slapen in de kinderopvang en hoe je deze slaapmomenten verantwoord vormgeeft. We gaan in op praktische aandachtspunten voor gezond slapen én op het belang van risicopreventie: hoe minimaliseer je de kans op wiegendood? Deze sessie is voor iedereen die zijn kennis over veilig en gezond slapen wil opfrissen of verdiepen!


Onderzoeker: Monique l’Hor

 

 

mediawijsheid

10. Neemt de zelfredzaamheid van kinderen af?

Kinderen kunnen vaak meer dan we denken. In deze deelsessie ontdekt je hoe je als professional de zelfredzaamheid van kinderen op een positieve, veilige manier stimuleert. Hoe geef je kinderen het vertrouwen om zélf te kiezen, initiatief te nemen en taken zelfstandig op te pakken? En hoe betrek je ouders daarbij? Je krijgt praktische tips om kinderen ruimte te geven zonder los te laten. Door te doen, groeien kinderen in zelfstandigheid, vaardigheden en zelfvertrouwen.

mediawijsheid

11. Ontdekken met technologie en wetenschap

Kinderen zijn van nature onderzoekend en nieuwsgierig. Met activiteiten rond technologie en wetenschap stimuleer je jonge kinderen op een speelse manier om vragen te stellen, te experimenteren en te ontdekken. Je hoeft echt geen hightech materialen te hebben en zelf technisch te zijn. Met simpele middelen en een open, nieuwsgierige houding bereik je al veel. Laat je inspireren met ideeën om wetenschap en techniek op een laagdrempelige en leuke manier een plek te geven in jouw groep.

 


Beeldverslagen voorgaande edities

Bekijk de aftermovie van 2024: 


Voor een terugblik op de succesvolle congressen van 2022 en 2023 kun je hier de beeldverslagen inzien:
Beeldverslag 2023

Beeldverslag 2022

We kijken ernaar uit u te mogen verwelkomen op het Congres 2025 van het Expertisecentrum Kinderopvang! 

Activiteiten-informatie

Startdatum 25-09-2025 10:00
Einddatum 25-09-2025 16:00
Sluitingsdatum 18-09-2025 23:00
Prijs per persoon € 325,00
Location De Woonindustrie