Tools
Snel naar...
Aan de slag met de ruimte en inrichting op de verticale groep
Dit document bevat praktische handvatten voor het onder de loep nemen en (her)inrichten van de binnenruimte van verticale groepen.
Met pedagogisch medewerkers in gesprek over de verticale groep
Casussen en gespreksvragen die je kunt gebruiken om met pedagogisch medewerkers in gesprek te gaan over de uitdagingen van een verticale groep.
Een taakverdeling voor structuur op de verticale groep
Dit voorbeeld van een taakverdeling tussen pedagogisch medewerkers is te gebruiken om meer structuur te krijgen op een verticale groep.
Download invulschema
Aan de slag met de samenwerking op de groep
Dit document bevat informatie en verschillende werkvormen om de samenwerking op de (verticale) groep te versterken. De werkvormen zijn op maat door een leidinggevende of pedagogisch coach in te zetten.
In gesprek: Risico of gevaar? Aanvaardbaar of onaanvaardbaar risico?
Deze infographic kun je gebruiken om in gesprek te gaan over het verschil tussen risico en gevaar. En, in het geval van risico’s, hoe je omgaat met aanvaardbare en onaanvaardbare risico’s.
Kijkwijzer risicovol spel
Deze kijkwijzer is bedoeld om zicht te krijgen op de mogelijkheden voor risicovol spel, de begeleiding door de pedagogisch professionals,de inbedding in team, organisatie en beleid en de communicatie met ouders.
Praatplaat risicovol spel
Deze praatplaat is een hulpmiddel om in gesprek te gaan over risicovol spel met teams, ouders/oudercommissie en kinderen.
Inspiratielijst 'loose parts'
In deze lijst geven we tips voor loose parts en het gebruik ervan.
Veilig en uitdagend buiten spelen
Dit filmpje, gemaakt voor ouders door VeiligheidNL, geeft adviezen die ook voor pm-ers heel concreet zijn over hoe om te gaan met risicovol spelen
Risicovol leren
Inspiratie uit Duitsland en Scandinavië waar al op 1000 locaties kleuters risicovol leren in het bos.
Checklist en tipkaarten voor een positieve groepsdynamiek
Met behulp van de checklist kun je bepalen in welke fase je groep zich bevindt. Vervolgens kun je per fase op de bijbehorende tipkaart concrete handvatten bekijken voor het bevorderen van een positieve groepsdynamiek.
Kletspot groepsdynamica
Met behulp van deze tool kun je pedagogisch medewerkers op een heel laagdrempelige manier laten reflecteren op verschillende aspecten van groepsdynamica en het belang daarvan voor kinderen en zichzelf.
Liefdevol begrenzen, een podcastaflevering van Kindergarden
In deze podcast vertelt Isabelle van Putten (pedagogisch coach) hoe je als pedagogisch professional voorkomt dat je vaak ‘nee’ of ‘niet’ tegen de kinderen zegt en in plaats daarvan positieve gedragsaanwijzingen geeft. En wat jou dat zelf oplevert!
Zicht op diversiteit en inclusie
Deze kijkwijzer kun je gebruiken om de praktijk op het gebied van diversiteit en inclusie in kaart te brengen. Het is een praktisch handvat om te kijken hoe je handen en voeten kan geven aan dit onderwerp bij jou op de groep.
Inclusie en diversiteit op de pedagogische kaart
Humankind ontwikkelde pedagogische kaarten en inspiratiekaarten voor het thema inclusie. Met behulp van deze kaarten wordt duidelijk wat er met inclusie bedoeld wordt en hoe je hieraan kunt werken.
Kaartenset ‘Wij zijn samen verschillend’
De kaartenset bevat informatie, oefeningen, tips en reflectievragen over vijf thema’s op het gebied van diversiteit en inclusie.
Praatplaat samenwerken met ouders
Met deze praatplaat kun je met pm-ers én met ouders in gesprek over het belang van het samenwerken met ouders in de ontwikkeling van kinderen.
Iedereen voelt zich welkom op de groep: ouders, kinderen en pedagogisch medewerkers
Om tot een goede samenwerking met ouders te komen, is het heel belangrijk dat iedereen zich prettig en welkom voelt op de groep.
Ruimte en inrichting als pijler
Met de AKTA-meter kun je de kwaliteit van de inrichting van jouw groep inventariseren.
Kijkwijzer bevorderen van onderlinge interacties
De kijkwijzer is bedoeld om inzicht te krijgen in hoe onderlinge interacties momenteel en in de toekomst bevorderd (kunnen) worden op de groep.
Faciliteren van onderlinge interacties
Het effect van de ruimte, inrichting en materialen, de groepsgrootte, de afstand van de professional tot de kinderen en de activiteiten.
Stimuleren van onderlinge interacties
Eerst observeren, keuzes maken, pas daarna wel/niet ingrijpen en inhoudelijk reageren op kinderen.
Wat is het belang van onderlinge interacties?
Het is een voorspeller van welzijn en sociaal- emotionele ontwikkeling.
Waarde van interacties in de brede ontwikkeling van kinderen
De professional heeft een faciliterende rol.
Introductie: onderlinge interacties
Kinderen hebben de natuurlijke behoefte en het vermogen om contact te maken met andere kinderen.
Vermijd snelle één op ééntjes
Professionals kunnen het gesprek tussen kinderen belemmeren door 1 op 1-tjes.
Ruimte geven voor autonomie bij peuters
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Ruimte geven voor autonomie bij oudere BSO kinderen
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Ruimte geven voor autonomie bij de jongste bso kinderen
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Autonomie tijdens het eten
In het voedingsbeleid is geregeld welke voeding aangeboden wordt. De manier waarop je dat doet biedt kansen om ruimte te geven aan de autonomie van kinderen.
Autonomie tijdens het eetmoment
Gebaseerd op het gedachtengoed van Emmi Pikler kun je kinderen steeds meer autonomie geven als dat past bij hun ontwikkeling.
Implementatie van autonomie voor kinderen
Een voorbeeld van hoe je pedagogisch professionals kunt betrekken bij de implementatie van autonomie voor kinderen.
Autonomie van baby's
Korte tips voor als je baby’s ruimte wil geven voor hun autonomie: Omgeving, Aanbod en programma, Interactievaardigheden en Samenwerking ouders.
Interventieladder
Geef kinderen de ruimte zelf te ontdekken wat ze wel en niet kunnen voordat je ingrijpt.
Autonomie tijdens verschoonmoment
Tips gebaseerd op Emmi Pikler.
Veel verschillende ruimten en activiteiten voor oudere kinderen
BSO inspiratie uit Stockholm.
Stimuleren van de brede ontwikkeling van kinderen
In basisschool Nellestein in Amsterdam is het elke woensdag Talentendag: gastlessen in bijvoorbeeld dans, techniek en vloggen.
Pagina 2 van 2
