Tools
Snel naar...

Faciliteren van onderlinge interacties
Het effect van de ruimte, inrichting en materialen, de groepsgrootte, de afstand van de professional tot de kinderen en de activiteiten.
Stimuleren van onderlinge interacties
Eerst observeren, keuzes maken, pas daarna wel/niet ingrijpen en inhoudelijk reageren op kinderen.
Wat is het belang van onderlinge interacties?
Het is een voorspeller van welzijn en sociaal- emotionele ontwikkeling.
Waarde van interacties in de brede ontwikkeling van kinderen
De professional heeft een faciliterende rol.
Introductie: onderlinge interacties
Kinderen hebben de natuurlijke behoefte en het vermogen om contact te maken met andere kinderen.
Vermijd snelle één op ééntjes
Professionals kunnen het gesprek tussen kinderen belemmeren door 1 op 1-tjes.

Ruimte geven voor autonomie bij peuters
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Ruimte geven voor autonomie bij oudere BSO kinderen
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Ruimte geven voor autonomie bij de jongste bso kinderen
Suggesties voor de inrichting van de ruimte, de materialen, het programma en het activiteitenaanbod en het handelen van de pm-ers.
Autonomie tijdens het eten
In het voedingsbeleid is geregeld welke voeding aangeboden wordt. De manier waarop je dat doet biedt kansen om ruimte te geven aan de autonomie van kinderen.
Autonomie tijdens het eetmoment
Gebaseerd op het gedachtengoed van Emmi Pikler kun je kinderen steeds meer autonomie geven als dat past bij hun ontwikkeling.
Implementatie van autonomie voor kinderen
Een voorbeeld van hoe je pedagogisch professionals kunt betrekken bij de implementatie van autonomie voor kinderen.
Autonomie van baby's
Korte tips voor als je baby’s ruimte wil geven voor hun autonomie: Omgeving, Aanbod en programma, Interactievaardigheden en Samenwerking ouders.
Interventieladder
Geef kinderen de ruimte zelf te ontdekken wat ze wel en niet kunnen voordat je ingrijpt.
Autonomie tijdens verschoonmoment
Tips gebaseerd op Emmi Pikler.

Veel verschillende ruimten en activiteiten voor oudere kinderen
BSO inspiratie uit Stockholm.

Veilig en uitdagend buiten spelen
Dit filmpje, gemaakt voor ouders door VeiligheidNL, geeft adviezen die ook voor pm-ers heel concreet zijn over hoe om te gaan met risicovol spelen
Risicovol leren
Inspiratie uit Duitsland en Scandinavië waar al op 1000 locaties kleuters risicovol leren in het bos.

Stimuleren van de brede ontwikkeling van kinderen
In basisschool Nellestein in Amsterdam is het elke woensdag Talentendag: gastlessen in bijvoorbeeld dans, techniek en vloggen.
Pagina 2 van 2