De Blogs geven een kijkje in de keuken van het Expertisecentrum. Wat gebeurt er bij de Ontwikkelteams?
Hoe gebruiken deelnemers aan de Ontwikkelteams en de Kenniskringen de ervaringen en kennis die zij
opdoen in hun eigen organisatie?
Tijdens een webinar van Cathy van Tuijl (Universiteit Utrecht) bleek dat lang niet alle pedagogisch professionals het verschil kennen tussen straffen en corrigeren. In dit interview geeft Cathy een snelcursus positieve gedragsondersteuning.
Kinderopvang heeft – zoals vele branches – te kampen met flinke personeelstekorten. Personeelstekorten in kinderopvang hebben buiten de sector een groot effect: ongeveer 20 ouders kunnen niet naar hun werk als een groep moet sluiten. Dat gebeurt regelmatig.Het kabinet heeft plannen om de gedetailleerde kwaliteitseisen te heroverwegen als poging om meer mogelijkheden te bieden voor de bemensing van de groepen.
Voor de korte termijn biedt dit wat meer mogelijkheden voor de inzet van...
Ineens bevindt een baby of kind zich op de kinderopvang. Met veel meer geluiden, geuren en andere indrukken dan thuis. Hoe zorg je ervoor dat deze overgang soepel verloopt? In gesprek met twee mensen uit het vak.
Het Expertisecentrum Kinderopvang ondersteunt organisaties bij het zelf beoordelen van hun pedagogische kwaliteit. Op basis van de verzamelde gegevens in het eerste halfjaar van 2022 is nu een rapport uitgebracht. Onderzoeker Erik Jan de Wilde, betrokken bij de ontwikkeling van PiB, bespreekt de meest interessante bevindingen.
De kinderopvang zou een veilige haven moeten zijn voor elk kind. Dat betekent dus ook dat pestgedrag moet worden voorkomen. Hoe doe je dat, als pedagogisch professional? Mirelle Valentijn van Kenniscentrum Omgaan met Pesten geeft tips.
Bij kinderopvang Ska in Amersfoort hebben ze iets bijzonders: de jonge kind-specialist. Deze specialist vormt een brug tussen de pedagogisch medewerker en de pedagogisch coach, waardoor beiden hun werk veel makkelijker en effectiever kunnen uitoefenen. Ilse Diepeveen van Ska legt uit.
Er zijn nog steeds directeuren en bestuurders die twijfelen: heeft het zin om mijn organisatie aan te melden bij het Expertisecentrum Kinderopvang? Daarom vroegen we Johan Vriesema – zelf directeur/bestuurder bij FloreoKids in Zuid-Holland – wat zíjn beweegredenen waren om zich bij ons aan te sluiten.
Pedagogisch coach Hon Kwan is razend enthousiast over één techniek in het bijzonder: de grafiek waarmee ze pedagogisch professionals begeleidt. En als je naar haar luistert, begrijp je al snel waarom.
Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum, reageert op het videocollege van Katrien Helmerhorst met antwoorden op veel vragen van ouders.
Dorine Raats, pedagoog Humankind.
Wij noemen de kinderopvang een 'minimaatschappij'.
Dimfie Mertens en Jerney Cox, Kinderopvang Bly! Roermond
Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert regelmatig een pedagogisch practicum. Tijdens zo’n bijeenkomst kunnen mensen uit het vak nieuwe inzichten opdoen over een specifiek thema. Twee ervaringsdeskundigen vertellen waarom zij hier zo enthousiast over zijn.
Wietske van Gurp is toezichthouder kinderopvang bij de GGD Amsterdam
‘De meest gestelde vraag is waarschijnlijk ‘Mag dat?’. Ik snap de achtergrond van de vraag, maar ik probeer altijd uit te leggen dat die vraag eigenlijk helemaal niet te beantwoorden is. Het gaat eerder om de vraag of het een verantwoorde situatie is. En wat verantwoord is, hangt af van de context.'
Frans Hiddink, onderzoeker NHL Stenden Hogeschool
Wanneer een pedagogisch professional in de buurt komt van kinderen die met elkaar praten, krijgt de professional bijna altijd de leiding over het gesprek. Soms is dat nodig, maar vaak juist niet. Onderzoeker Frans Hiddink legt uit hoe professionals hierin de juiste balans kunnen vinden.
Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum Kinderopvang
Bij veel mensen leeft nog steeds het idee dat kinderopvang vooral handig is voor de ouders. En is niet bekend wat de waarde is voor de ontwikkeling van kinderen. Dat beeld moet nodig worden gecorrigeerd. Onze directeur Yvette Vervoort legt uit hoe pedagogisch professionals hierin een sleutelrol kunnen spelen.
Cathy van Tuijl, onderzoeker Hogeschool Saxion en Universiteit Utrecht.
De Brain Awareness Week is vandaag begonnen. Een week waarin het belang van onderzoek naar de werking van onze hersenen wordt benadrukt. Voor ons is dat een perfecte gelegenheid om in gesprek te gaan met een van onze onderzoekers, Cathy van Tuijl, Hogeschool Saxion en Universiteit Utrecht, die gespecialiseerd is in het brein van jonge kinderen.
Simon Hay, pedagoog KindeRdam
Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische kwaliteit in Beeld biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. Om zeker te weten dat PiB nauwkeurige en betrouwbare data genereert, is wetenschappelijk onderzoek nodig. Daarom doet PiB-ontwikkelaar Simon Hay promotieonderzoek naar PiB. Waar is hij momenteel mee bezig? Je leest het in deze PiB Promotie Post.
Schaken op meerdere borden... Zo...
Liesbeth Zijderveld, pedagogisch medewerker, CKO Kleurrijk
In de zomervakantie hebben wij met de BSO hutten gebouwd. Kinderen mochten zelf aan de slag met hamers, spijkers en een zaag. Uitdagend spelen is belangrijk voor een kind!
Op onze christelijke BSO Kleurrijk in Dronten organiseren we in de zomervakantie een leuke buitenactiviteit: hutten bouwen! Al wekenlang bouwen onze BSO-kinderen op maandag- en dinsdagmiddag hutten. Soms blijven er ook ouders bij, zodat ze...
Claire Droog, Pedagogisch coach, KODB
In de kinderopvang is er strenge regeldruk rondom veiligheid. Sommige PM’ers voelen zich angstig doordat zij het gevoel hebben hoofdelijk aansprakelijk gesteld te kunnen worden als een kind iets overkomt. Dit maakt dat kinderen veelvuldig worden belemmerd in hun vrije spel. Maar het kan ook anders!
Iedere laatste week van de zomervakantie organiseert IJsselstein de IJVO voor kinderen vanaf groep 4. De afgelopen keer in een iets...
Babelle van ’t Hullenaar-Persoon, ontwikkelingspsycholoog.
In de ontwikkelingspsychologie is het thema autonomie niet vaak beschreven en/of onderzocht als afzonderlijk onderwerp. Er is ook niet heel duidelijk omschreven hoe de autonomie zich ontwikkelt vanaf de geboorte. Wel is helder dat autonomie een van de drie basisbehoeften is in de ontwikkeling van kinderen.
Margreet van de Poll, oma
Ik ben de trotse oma van twee kleindochters (2,5 jaar en 9 maanden). Hun papa en mama werken, dus gaan ze drie dagen naar de kinderopvang. Nee, opa en oma passen geen vaste dag op. Wij vallen alleen in bij calamiteiten.
Linda Gul, pedagogisch en didactisch adviseur, Kinderopvang Mundo
Een BSO-locatie in onze organisatie krijgt binnenkort een nieuw onderkomen. De hele school wordt verbouwd en dat betekent nogal wat. Er komen mooie multifunctionele ruimtes die zowel onder school- als BSO-tijd gebruikt kunnen worden. Er zijn straks meer ruimtes dan PM’ers. Wat een luxe! Maar ook; hoe gaan we dat doen?
Judith Lechner, directeur Huis de B, Groningen
In het ontwikkelteam ‘Wat doen we met de bso’ kijken we naar profielen van bso’s. Wat betekenen we in het leven van het opgroeiende kind? Wat kan een kind op de bso wat het elders niet kan? Waarin onderscheiden wij ons?
Sonja Wilken, Toezichthouder Kinderopvang bij GGD Rotterdam - Rijnmond
Sinds 1 januari 2019 is het verplicht om binnen je organisatie een pedagogisch coach aan te stellen. De pedagogisch coach speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Waarom? Dat lees je in dit blog, met twee verhalen die rechtstreeks uit de praktijk komen.
Als toezichthouder kinderopvang ben ik blij met de komst van de pedagogisch coach. Ik zie...
Clarine de Leve, E-school
Onlangs ontvingen we een positieve reactie op een van onze berichten.
Complimenten
‘Vandaag ontving ik een inspirerend nieuwsbericht van jullie, met Jaaroverzicht 2020. Ik heb ook even jullie website bekeken. Wat zijn jullie goed bezig! Het stoffige imago van de pedagogiek in de kinderopvang lijkt eraf gepoetst. Complimenten voor wat jullie al in een korte tijd samen met de rest van het team tot stand hebben gebracht.’