De Blogs geven een kijkje in de keuken van het Expertisecentrum. Wat gebeurt er bij de Ontwikkelteams?
Hoe gebruiken deelnemers aan de Ontwikkelteams en de Kenniskringen de ervaringen en kennis die zij
opdoen in hun eigen organisatie?
Josette Hoex gaat met pensioen. Ruim dertig jaar lang deed ze onderzoek naar de kinderopvang, voornamelijk als pedagoog bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).
Manager Loes Govers van De Tweeling Kinderopvang verteld ons wat zij en haar collega hebben geleerd van het webinar duurzaamheidspedagogie.
Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Soms wordt het gedrag van een kind in spelsituaties alleen verkeerd begrepen. Specialist Annerieke Boland vertelt waar je op moet letten.
Kinderen gaan vaak pas spelen als de omstandigheden daartoe aanzetten. Wat kun je doen om dat voor elkaar te krijgen? Pedagoog Margreet Venema geeft tips.
Steeds meer organisaties maken gebruik van PiB. Sinds kort is ook kinderopvang Plateau overstag. Stephany Kerssies, pedagogisch coach bij Plateau, vertelt erover.
Kinderopvang Mundo benut het Expertisecentrum Kinderopvang ten volle. Directeur MoniqueDongelmans
Vorige week Yvette geraakt door het artikel: ‘Opvoeden gaat niet vanzelf, laat de pedagogiek zich er meer mee bemoeien, voor een hoopvolle generatie jongeren.’
Sinds twee jaar doe ik mee aan het Kennisspel. Ik ben eigenlijk altijd bezig met het vergroten van mijn kennis en ik houd ervan om dit op verschillende manieren te doen.
Kinderopvang is meer dan opvang alleen. Elise vertelt: ‘Je leert veel beter onderbouwen waarom jouw manier van werken waardevol is.
Kinderopvang Duimelot volgt de visie van Emmi Pikler (1902-1984). Pedagoog Jeanine Mulder vertelt waarom en wat dit voor positieve effecten op de kinderen heeft.
Kinderopvang ZON! doet het net even anders. Er is veel aandacht voor dieren, kunst en mindfulness – en er werken opvallend veel mannelijke professionals.
Rachèl Meijer is docent Ad PEP en is enthousiast over het aanbod van het Expertisecentrum Kinderopvang, en vertelt hoe ze haar studenten hierin meeneemt.
Bij BSO Huis de B in Groningen speelt kinderparticipatie een belangrijke rol. Wat betekent kinderparticipatie precies? Wat zijn de effecten hiervan op kinderen?
De AKTA-meter is een handig instrument om de ruimte en inrichting van een kinderopvanglocatie te verbeteren. Hoe dit precies werkt, lees je hier.
Waar je tafels, kasten en andere materialen plaatst, lijkt een simpele vraag. Maar door hier goed over na te denken, kun je veel winnen.
Kindergarden doet het net even anders, als het op coachen aankomt. Zo heeft de organisatie drie coachende functies en is er op iedere afzonderlijke locatie altijd een coach aanwezig.
Eerst waren lage tafels gebruikelijk, toen hoge tafels en inmiddels maakt iedere kinderopvangorganisatie een eigen keuze. Wat is verstandig?
Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert regelmatig webinars. Daar zijn we trots op. Maar wat is het oordeel van de mensen die eraan deelnemen?
Er komt een nieuw VVE-programma voor de kinderopvang op Bonaire. Hiervoor is het Expertisecentrum ingeschakeld. Emily Kocks legt uit waarom dit project zo spannend en uitdagend is.
Simon Hay is de drijvende kracht achter Pedagogische praktijk in Beeld (PiB). Wat zijn de nieuwste verbeteringen? En wat maakt PiB zo nuttig?
KIK en KINDwijzer hebben een waardenkader samengesteld. Wat houdt dit precies in? Wat kunnen we ermee, als sector? Hoogleraar Peter van Lieshout vertelt het.
Veel mensen denken dat jonge kinderen geen vriendschappen kunnen vormen. Een kwestie van onderschatting. Let goed op de kleine interacties, je ziet het vanzelf gebeuren.
Van vrolijk spelen tot irritaties of zelfs ruzie: de sfeer op een groep is altijd in beweging. Hoe kun je daar positieve invloed op uitoefenen? Saskia van Schaik vertelt het.
Duurzaamheidspedagogiek is in opkomst. Wat maakt een kinderopvang duurzaam/groen? En wat hebben kinderen eraan? We vragen het aan een deskundige.