Op 28 september 2023 vindt het tweede congres van het Expertisecentrum Kinderopvang plaats! Laat je deze dag bijpraten over de laatste wetenschappelijke inzichten en neem deel aan verdiepende sessies. Schrijf je alvast in om jouw plek op het congres te verzekeren.
Praktische informatie over het congres 'Wetenschap ontmoet praktijk'
- Tijd: het congres vindt plaats op donderdag 28 september van 10:00 tot 16:00 uur
- Locatie: de woonindustrie in Nieuwegein (zowel met auto als openbaar vervoer goed te bereiken)
- Kosten: € 295,- incl. btw (30% korting voor deelnemers van wie de organisatie mee-investeert in de ontwikkeling van de pedagogische kennisbasis)
Sprekers
Prof. dr. Ruben Fukkink
UvA
Ruben Fukkink is Bijzonder Hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en vertelt tijdens het congres over het lopende onderzoek naar de waarde van de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang.
Ruben Fukkink:’’In Nederland is een brede beweging ingezet van integrale kindcentra (IKC’s) voor inclusief onderwijs.Belangrijke doelen van deze kindcentra zijn het creëren van een doorlopende leerlijn, inclusie van alle kinderen ter bevordering van gelijke kansen en het creëren van een innovatief curriculum dat gericht is op de brede ontwikkeling van kinderen. Om deze doelen te bereiken is samenwerking tussen professionals uit onderwijs, opvang en jeugdzorg essentieel. Ook elders in de kinderopvang en het basisonderwijs wordt samengewerkt met andere partijen. Echter, deze interprofessionele samenwerking is nieuw en blijkt allesbehalve vanzelfsprekend. Hoe geven professionals uit kinderopvang, basisonderwijs en externe professionals (jeugdzorg, welzijn, wijk) vorm aan hun interprofessionele samenwerking? Wie werkt samen met wie? Weten professionals uit kinderopvang, onderwijs en jeugdzorg elkaar te vinden en hoe werken zij samen? Op basis van recent afgerond en een groot lopend onderzoek presenteren we de eerste bevindingen over samenwerking in Nederland, maar ook België, Duitsland en Noorwegen.’’
Annerieke Boland
Annerieke Boland is lector bij IPABO en vertelt tijdens het congres verschillende vormen van educatie.
Meer info volgt...
Overzicht van de deelsessies
Elke deelsessie duurt 1,5 uur en bestaat uit een introductie van de wetenschappelijke inzichten door de wetenschapper van het betreffende ontwikkelteam en een uitwerking daarvan in de praktijk door een deelnemer van datzelfde ontwikkelteam. Elke deelsessie heeft een moderator als gespreksleider. Van elke deelsessie wordt een beeldverslag gemaakt. Na het congres krijgen alle deelnemers een pdf waarin alle beeldverslagen zijn gebundeld.
Positieve gedragsondersteuning
Hoe voorkom je escalatie van negatief gedrag? Positieve interacties zijn de bouwstenen voor een positieve relatie. Met sommige kinderen gaat dit moeiteloos, maar er zijn ook kinderen bij wie dit een opgave is. Sommige kinderen lokken met hun gedrag veel negatieve interacties uit. Het gevaar bestaat dat dit een vicieuze cirkel wordt en misschien zelfs een patroon. In deze deelsessie nemen Cathy van Tuijl (lector Hogeschool Saxion) en Tanja Hak (pedagoog bij ‘t Kickertje) je mee in hoe je dit kunt voorkomen.
Ouderbetrokkenheid
Hoe stimuleer je de thuisbetrokkenheid van ouders? Thuisbetrokkenheid van ouders heeft de grootste impact op de ontwikkeling van kinderen. Het stimuleren van thuisbetrokkenheid doe je vanuit een gelijkwaardige relatie. In deze deelsessie gaan Martine van de Pluijm (Hogeschool Rotterdam) en Thamar Molenaar(Scala Welzijn) in op het opbouwen van deze relatie én hoe je thuisbetrokkenheid kunt versterken voor kinderen die iets extra’s nodig hebben.
Coachkamer
Hoe zorg je als pedagogisch coach voor verbetering van de pedagogische kwaliteit? Hoe neem je pedagogisch professionals mee?
In deze mini CoachKamer geeft Annika de Haan handvatten hiervoor vanuit een theoretisch kader. We gaan van een vliegende start naar het vergroten van de kans op succes van jouw coachingstraject.
Diversiteit en inclusie
Échte kinderparticipatie is een feestje. Een feestje voor alle betrokkenen. Daarvoor zijn een open en onderzoekende houding en de wil om van kinderen te leren noodzakelijk. Zoek je naar vernieuwende en creatieve ideeën en oplossingen? Wil je écht weten wat er bij kinderen speelt en wat hun behoeften zijn? Volg dan deze deelsessie tijdens het congres! Christel Eijkholt is gepromoveerd op dit onderwerp en zal deze deelsessie begeleiden.
PiB
Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. PiB is een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk online zelfevaluatie-instrument en is optimaal afgestemd op de GGD-inspectie. Tijdens het congres op 28 september kun je tijdens deze deelsessie kennismaken en oefenen met het instrument.
Duurzaamheidspedagogiek
meer info volgt...
Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van alle updates. Ontvang je deze nog niet en wil je dat wel? Klik dan hier. Let op: aan het congres zit een maximaal aantal deelnemers verbonden. Zet 28 september dus snel in jouw agenda of schrijf je alvast in!
Inschrijven voor het congres in 2023
Bekijk het beeldverslag voor een impressie van vorig jaar
Naast de presentaties van de plenaire sprekers waren er deze dag ook acht verschillende deelsessies te volgen. Zowel de presentaties van de sprekers als van de deelsessies vind je terug in onderstaand beeldverslag. Klik op de afbeelding hieronder om het beeldverslag te openen.
Download hier "Beeldverslag - wetenschap ontmoet praktijk 2022"