De Blogs geven een kijkje in de keuken van het Expertisecentrum. Wat gebeurt er bij de Ontwikkelteams?
Hoe gebruiken deelnemers aan de Ontwikkelteams en de Kenniskringen de ervaringen en kennis die zij
opdoen in hun eigen organisatie?
We spreken twee (adjunct-)directeuren uit de kinderopvang over zzp’ers en uitzendbureaus. Ervaringen uitwisselen, is het idee. Maar het wordt al snel een noodkreet.
Tijdens een webinar bleek dat niet alle professionals het verschil kennen tussen straffen en corrigeren. Cathy geeft een snelcursus positieve gedragsondersteuning.
Kinderopvang heeft te kampen met flinke personeelstekorten. Personeelstekorten in kinderopvang hebben buiten de sector een groot effect: ongeveer 20 ouders kunnen niet naar hun werk als een groep moet sluiten.
Ineens bevindt een baby of kind zich op de kinderopvang. Met veel meer geluiden, geuren en andere indrukken dan thuis. Hoe zorg je ervoor dat deze overgang soepel verloopt?
Het Expertisecentrum ondersteunt organisaties bij het zelf beoordelen van hun pedagogische kwaliteit. Onderzoeker Erik Jan bespreekt de meest interessante bevindingen.
De kinderopvang moet een veilige haven zijn voor elk kind. Pestgedrag moet worden voorkomen. Hoe doe je dat, als pedagogisch professional? Tips van Mirelle Valentijn van Kenniscentrum Omgaan met Pesten.
Bij kinderopvang Ska hebben ze de jonge kind-specialist. Deze vormt een brug tussen de pedagogisch medewerker en de pedagogisch coach, waardoor beiden hun werk veel makkelijker en effectiever kunnen uitoefenen.
Heeft het zin om mijn organisatie aan te melden bij het Expertisecentrum? Johan Vriesema – zelf directeur/bestuurder – vertelt wat zíjn beweegredenen waren om zich bij ons aan te sluiten.
Pedagogisch coach Hon Kwan is razend enthousiast over de grafiek waarmee ze pedagogisch professionals begeleidt. En als je naar haar luistert, begrijp je al snel waarom.
Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum, reageert op het videocollege van Katrien Helmerhorst met antwoorden op veel vragen van ouders.
Dorine Raats, pedagoog bij Humankind legt uit hoe diversiteit en inclusie bij hen werkt. 'Wij noemen de kinderopvang een 'minimaatschappij''.
Tijdens een pedagogisch practicum kunnen mensen uit het vak nieuwe inzichten opdoen over een specifiek thema. Twee ervaringsdeskundigen vertellen waarom zij hier enthousiast over zijn.
‘De meest gestelde vraag is waarschijnlijk ‘Mag dat?’. Wietske van Gurp is toezichthouder kinderopvang bij de GGD Amsterdam en vertelt meer.
Een professional krijgt vaak de leiding over het gesprek tussen kinderen. Soms is dat nodig, maar vaak juist niet. Lees meer over hoe professionals de juiste balans kunnen vinden.
Bij veel mensen leeft het idee dat kinderopvang handig is voor de ouders. Er is niet bekend wat de waarde is voor de ontwikkeling van kinderen. Dat beeld moet worden gecorrigeerd.
De Brain Awareness Week is een week waarin het belang van onderzoek naar de werking van onze hersenen wordt benadrukt. Kom hierover meer te weten in de blog.
Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische kwaliteit in Beeld biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. PiB-ontwikkelaar Simon Hay doet promotieonderzoek naar PiB. Waar is hij momenteel mee bezig?
Liesbeth Zijderveld, pedagogisch medewerker, CKO Kleurrijk. In de zomervakantie hebben wij met de BSO hutten gebouwd. Kinderen mochten zelf aan de slag met hamers, spijkers en een zaag. Uitdagend spelen is belangrijk voor een kind!
In de kinderopvang heerst strenge regeldruk rondom veiligheid, waardoor PM'ers zich angstig voelen en kinderen vaak worden belemmerd in hun...
Autonomie is in de ontwikkelingspsychologie zelden als afzonderlijk onderwerp onderzocht. Hoewel onduidelijk is hoe autonomie vanaf de...
Margreet is trotse oma van twee kleindochters (2,5 jaar en 9 maanden). Hun papa en mama werken, dus gaan ze drie dagen naar de kinderopvang. Nee, opa en oma passen geen vaste dag op. Wij vallen alleen in bij calamiteiten.
Een BSO-locatie krijgt binnenkort een nieuw onderkomen. Er komen mooie multifunctionele ruimtes die zowel onder school- als BSO-tijd gebruikt kunnen worden. Er zijn straks meer ruimtes dan PM’ers. Wat een luxe! Maar ook; hoe gaan we dat doen?
Judith Lechner, directeur Huis de B, Groningen
In het ontwikkelteam ‘Wat doen we met de bso’ kijken we naar profielen van bso’s. Wat betekenen we in het leven van het opgroeiende kind? Wat kan een kind op de bso wat het elders niet kan? Waarin onderscheiden wij ons?
Sinds 1 januari 2019 is het verplicht om binnen je organisatie een pedagogisch coach aan te stellen. De pedagogisch coach speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Waarom? Dat lees je in dit blog, met twee verhalen die rechtstreeks uit de praktijk komen.