Fotograaf: Marcel Bakker. Wat je ziet op de foto: 'PPINK organiseerde voor ministerie SZW een werkbezoek waarbij minister Van Gennip met ons een locatie van Kind en Co Ludens bezocht.

PPINK is de beroepsvereniging voor pedagogisch professionals in de kinderopvang. Hoe wordt die rol precies ingevuld? En wat zijn de overeenkomsten met het Expertisecentrum? We vragen het PPINK-directeur Myrte van Gurp.

Naast professionals zijn bij PPINK ook veel pedagogisch coaches en beleidsmedewerkers aangesloten, vertelt Myrte. ‘En gastouders, al kiezen die meestal voor stichting Nysa, die echt specifiek voor gastouders is opgericht. We hebben nu 30.000 leden en zijn nog altijd groeiende. Werkgevers zien gelukkig steeds vaker het belang van een collectief PPINK-lidmaatschap voor hun werknemers.’

Voor wie nog van niks weet: wat doet PPINK precies?

‘We geven vooral advies namens de pedagogisch professionals – gevraagd en ongevraagd. Overal waar belangrijke zaken binnen de kinderopvang worden besproken, zitten wij aan tafel. Daarnaast bieden we verdieping en inspiratie voor mensen op de werkvloer. En we proberen de beroepstrots omhoog te krijgen, door meer erkenning en waardering voor het vak van de professional te bewerkstelligen.

Wat is een typisch PPINK-thema?

‘Professioneel zeggenschap is heel belangrijk. Wij vinden dat pedagogisch professionals invloed moeten hebben. PPINK bestaat nu zeven jaar, en voor die tijd werd er eigenlijk nauwelijks met professionals zelf gesproken over hun vak. Nu is er een motie in de Tweede Kamer aangenomen waardoor dat gaat veranderen. Ook zijn we met de beroepsopleiding aan het kijken hoe zij het vak aantrekkelijk kunnen maken; wat ervoor nodig is om goed op de groep te functioneren, hoe je een mooie carrière opbouwt.

En jullie richten je dus ook direct tot professionals?

‘Zeker, we doen het echt samen met onze achterban. Zo houden we regelmatig een peiling om te bepalen wat professionals bezighoudt. Niet voor niets bestaat ons bestuur ook uit mensen met ervaring op de werkvloer. En we bieden dus verdieping.

Kun je daar een voorbeeld van geven?

‘We besteden veel aandacht aan een leven lang ontwikkelen. Zeker in de kinderopvang is dat geen overbodige luxe. Het is goed om op de hoogte te blijven van nieuwe inzichten rondom de ontwikkeling van kinderen. Zo hadden we laatst een webinar over veilig slapen in de kinderopvang. Dit kwam voort uit een samenwerking met BOinK, de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang. Daar had een ouder zich gemeld wiens kind is overleden op de kinderopvang. BOinK heeft toen een webinar opgezet voor haar doelgroep, en wij hebben dit weer vertaald naar onze doelgroep. Zo hadden we de twee wetenschappers die gespecialiseerd zijn in dit onderwerp – en die BOinK had ingeschakeld – aangevuld met een ervaringsdeskundige; een locatiemanager die ooit een wiegendood op de kinderopvang had meegemaakt.

Hoe is jullie contact met managers en bestuurders van kinderopvangorganisaties?

‘We overleggen veel. Wij willen altijd weten wat er speelt binnen organisaties, wat de aandachtsgebieden zijn. Dat is voor ons een belangrijke informatiebron. En we geven natuurlijk advies. We zijn absoluut niet tegen bestuurders of organisaties, we proberen er juist samen voor te zorgen dat het vak van de professional zo goed mogelijk kan worden uitgeoefend, dat de lat zo hoog mogelijk ligt. Toevallig heeft ook een bestuurder dat webinar over veilig slapen gevolgd, en die zei: de volgende dag kon ik dat meteen bespreken in mijn werkgroep kwaliteit.

De focus op kwaliteit biedt een parallel met het Expertisecentrum Kinderopvang. Hoe zie jij dat?

‘Ja, ik denk dat we heel mooi op elkaar aansluiten. Wij richten ons vooral op professionals, jullie iets meer op pedagogisch coaches. We kunnen elkaar alleen maar versterken; de krachten bundelen om de informatie die het Expertisecentrum biedt – dus de vertaling van wetenschap naar praktijk – om dat weer naar de werkvloer te krijgen. Dat juich ik van harte toe.

Wat is pedagogische kwaliteit voor jou?

‘Pedagogische kwaliteit is natuurlijk de reden dat zoveel mensen voor dit vak hebben gekozen. Om met kinderen te werken, en om ervoor te zorgen dat zij goed worden begeleid in hun ontwikkeling. Dus ja, ook daarin kunnen we elkaar helemaal vinden.

Klopt het dat jullie elk jaar een festival organiseren?

‘Dit jaar niet. Dat hebben we wel altijd gedaan. Met een dj, veel vertier, echt zoals een festival mag zijn. Maar ook met workshops en sprekers. Dus eigenlijk een soort seminar en festival ineen. Tijdens de coronacrisis bestond ons aanbod vooral uit webinars, maar uit een peiling blijkt dat de helft van onze achterban het nog steeds fijn zou vinden om elkaar fysiek te ontmoeten. Dus we willen ook weer live ontmoetingen gaan organiseren. Hybride, dus dat je het ook thuis kunt volgen. Het festival was heel populair, wie weet komt het volgend jaar weer terug.

Hebben jullie verder nog ambities voor de toekomst?

‘Op de korte termijn zouden we graag meer draagvlak willen creëren voor professioneel zeggenschap van professionals. We gaan op dit moment ook nieuwe samenwerkingen aan om dit thema een vliegende start te geven. Over een jaar of vijf hoop ik dat ons ledenaantal is verdubbeld. En dat er uitzicht is op een beroepsregister. Of, minder stijf gezegd, een pedagogisch portfolio of paspoort. Ambities genoeg dus.’

In ons overzicht van betrokkenen vind je nog meer organisaties die allemaal op hun eigen manier bijdragen aan de kwaliteit van kinderopvang.