De term ‘taaldenken’ verwijst naar de wisselwerking tussen taal en denken. De mondelinge taalvaardigheid gaat namelijk hand in hand met de bredere cognitieve ontwikkeling: kinderen ontwikkelen hun denkvaardigheden via taal. Het stimuleren van de taaldenkontwikkeling van kinderen kan niet los gezien worden van hun spel. In spel komen kinderen ‘problemen’ tegen die om een oplossing vragen, waardoor hun taal- en denkvaardigheden worden gestimuleerd. Met name doen-alsof-spel is een belangrijke context voor het stimuleren van taaldenken. Het is voor de ontwikkeling van de taal- en denkvaardigheden van kinderen belangrijk dat pedagogisch professionals hun interactievaardigheden inzetten om het spel van kinderen te verrijken en hen uit te dagen tot praten en denken.

aandacht

Dit onderwerp is nog volop in ontwikkeling.
Schrijf je in op de nieuwsbrief, zodat we je op de hoogte kunnen houden van de voortgang.

 

Hoe is de werkdefinitie tot stand gekomen?
Na een uitgebreide zoektocht naar, en screening van de literatuur over bewegen in de kinderopvang, heeft de betrokken onderzoeker een concept-werkdefinitie geformuleerd, die vervolgens is voorgelegd aan het ontwikkelteam. Na diverse gesprekken is het ontwikkelteam uiteindelijk gekomen tot de werkdefinitie zoals deze hierboven beschreven staat. Dit onderwerp is uitgewerkt op basis van het onderzoeksproject ‘Taal, spel en denken' gefinancierd door ZonMw (2017 t/m 2022).

Ontwikkelteam Taal, spel en denken

Eindredacteur wetenschappelijke bronnen:
Marieke Platenkam (Expertisecentrum Kinderopvang)