Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld (PiB) biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit van jouw organisatie. De gegevens worden verzameld op groepsniveau en kunnen geaggregeerd worden tot locatie-, regio- en organisatieniveau

PiB is een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk online zelfevaluatie-instrument. De uitkomsten helpen je niet alleen om grip te krijgen op de pedagogische kwaliteit. Het is ook input voor de pedagogische dialoog met de professionals, de ouders en andere stakeholders.De ervaring leert dat het ook zelfvertrouwen creëert in het gesprek met de GGD. 

 

PiB: hoe werkt het?

In veel gevallen vult de pedagogisch coach, soms tegelijkertijd met een kwaliteitsmedewerker of vestigingsmanager, tijdens een observatie op de groep ter plekke het instrument online in. Op deze manier is er sprake van onafhankelijkheid en uniformiteit in de observaties. De verzamelde gegevens per groep kunnen in rapportages per locatie en per organisatie worden samengevat. Observaties van dezelfde groep kunnen met elkaar worden vergeleken. En het is mogelijk om een trend zichtbaar te maken als de observaties bijvoorbeeld jaarlijks worden herhaald.

pib gebruiksvriendelijk
Gebruiksvriendelijk

Op basis van de ingevulde gegevens genereert PiB data die per criterium inzichtelijk maken hoe de groep scoort op een 4 punts-schaal. Omdat PiB uiterst overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is, kan het gemakkelijk worden gebruikt en kunnen de uitkomsten goed worden geduid. Er is een uitgebreide online handleiding. Gebruikers krijgen als dat nodig is ondersteuning van de helpdesk van PiB.

pib ggd themas
Vier basisdoelen

De PiB-monitor is optimaal afgestemd op de GGD-inspectie omdat de monitor dezelfde vier basisdoelen als de GGD hanteert:

  • Emotionele veiligheid
  • Persoonlijke competentie
  • Sociale competentie
  • Overdracht van normen en waarden.

Daarnaast wordt in PiB ook de Kwaliteit van de leefomgeving in kaart gebracht. Een optionele ‘stabiliteitsmeter’ geeft boven- dien inzicht in één van de meest relevante kwaliteitsaspecten: stabiliteit van groepssamenstelling en kind-professional contact.

 pib als monitor

Inzicht, regie én landelijk beeld

Met het genereren van gegevens en het op basis daarvan inzichtelijk maken van de pedagogische kwaliteit geeft PiB organisaties de regie over hun pedagogische praktijk.

Landelijk beeld

In 2024 hebben 53 kinderopvangorganisaties gebruik gemaakt van PiB. Waarvan een aantal grote organisaties, waarbij in totaal maar liefst 5000 groepen zijn geobserveerd.
Voor het landelijk beeld zijn alle observatiedata omgezet naar een geanonimiseerd bestand waarin alleen nog het jaar van observatie, soort kinderopvang (kinderdagverblijf / buitenschoolse opvang / peutergroep) en de leeftijdsgroep te herkennen is.
Als organisatie weet je dus waar je op groepsniveau pedagogisch-kwalitatief staat ten opzichte van andere kinderopvangaanbieders in Nederland.

Gebruikersovereenkomst en kosten

Het gebruik van PiB is gebaseerd op een gebruikersovereenkomst op basis waarvan facturering plaatsvindt. De kosten voor het gebruikmaken van PiB zijn afhankelijk van het aantal groepen dat PiB gebruikt.

 pib kosten

 

Ontwikkelteam PiB