De CoachKamer bestaat uit drie bijeenkomsten. De eerste bijeenkomsten waren in februari en juni, maar je kunt gewoon meedoen aan de derde CoachKamer. Deelname aan de CoachKamer kost €150,- per persoon inclusief btw.
Wat levert de coachkamer je op als pedagogisch coach ?
De mogelijkheid om eens rustig te reflecteren op de afgelopen periode, ervaringen uit te wisselen, inspiratie op te doen, plannen te maken en ook eens wat anders uitproberen. Je krijgt theoretische onderbouwing van coachingsmethoden en praktische handvatten. Daarnaast kun je contacten leggen met coaches van andere organisaties die je ook tussendoor kunt opzoeken.
Als pedagogisch coach ben je voortdurend met de pedagogisch professionals in gesprek over het belang van reflecteren, maar maak je zelf eigenlijk weleens pas op de plaats? Neem je weleens de tijd om terug te kijken, de situatie te beschouwen en vooruit te blikken? De CoachKamer biedt pedagogisch coaches de mogelijkheid om op een gestructureerde manier met elkaar en onder begeleiding van het Expertisecentrum ervaringen uit te wisselen en hun kennis te verbreden en te verdiepen.
In de eerste CoachKamer op 9 februari ging het over: een vliegende start in een coachingstraject, dat was het thema van de eerste CoachKamer. We namen je mee in de elementen van effectieve coaching en stonden stil bij de basis: motivatie bij de pedagogisch medewerker en een goede relatie tussen de pedagogisch medewerker en jou als coach. Ook stonden we stil bij het belang van planmatig werken aan heldere en realistische doelen. Binnen het thema bespraken we een casus van een van de deelnemers en er was volop gelegenheid voor uitwisseling met de andere pedagogisch coaches!
In de tweede CoachKamer op 1 juni ging het over: hoe vergroot je de kans op succes van jouw inzet als pedagogisch coach? Dat was de vraag waarmee we in de tweede CoachKamer aan de slag gingen. We bespraken de elementen van een effectief coachingstraject. Denk aan het door de pedagogisch medewerker oefenen in de eigen praktijk, mogelijkheden voor reflectie door en feedback aan de pedagogisch medewerker. Ook namen we de tijd om stil te staan bij het gebruik van videobeelden in je coaching: hoe doe je dat en wat is daarbij belangrijk? Ook was er weer ruimte voor een casus van een van de deelnemers.
Yes, de pedagogisch medewerker die jij coacht, heeft de gestelde doelen behaald! Hoe zorg je er nu voor dat de behaalde resultaten behouden blijven? Dat is de vraag waar we de derde CoachKamer mee aan de slag gaan. We zullen constateren dat het belangrijk is om vanaf het begin na te denken over de borging van behaalde resultaten. Tijdens de CoachKamer zoomen we in op manieren om een verandering vast te houden. En we gaan ook in op gedragsverandering; waarom is dat eigenlijk zo moeilijk? En hoe vergroot je de kans op succes? Er is ruimte voor een casus van een van de deelnemers en er is volop gelegenheid voor uitwisseling met de andere pedagogisch coaches.
De pedagogisch coach is nog een relatief nieuwe rol in de kinderopvang. Ook pedagogisch coaches hebben belang bij professionalisering. Om deze rol steeds beter te kunnen vervullen is informatie, inspiratie en motivatie van groot belang. Want hoe zorg je nu voor verbetering van de pedagogische kwaliteit? Hoe neem je pedagogisch professionals mee? En welke vragen stel je om het pedagogisch handelen te bespreken? Al deze elementen komen aan bod in de CoachKamer.
Elke CoachKamer bestaat uit tenminste 8 en maximaal 15 pedagogisch coaches. Er zijn drie CoachKamers in 2023: 9 februari, 1 juni en 3 oktober. Elke bijeenkomst duurt van 10.30-15.00 uur en is in Utrecht.
Als er voldoende deelnemers zijn in noord en/of zuid Nederland, beginnen we daar ook een CoachKamer.
Deelnemers van organisaties die zijn aangesloten bij het Expertisecentrum Kinderopvang krijgen 30% korting. Vraag de kortingscode aan jouw leidinggevende
Annika de Haan begeleidt de CoachKamer.