Linda Gul: pedagogisch en didactisch adviseur, Kinderopvang Mundo

Rennen, handelen, bijstellen, doorgaan en weer verder naar het volgende. Zo ervaar ik de kinderopvang toch wel vaak. Een heel dynamisch werkveld waarin we met veel verschillende ontwikkelingen, belangen en omstandigheden te maken hebben. Ook een prachtig werkveld, waarin we het verschil maken voor kinderen en ouders. En het afgelopen half jaar geldt dit alles, door het coronavirus, misschien nog wel meer dan anders. 

 
Deelname aan een ontwikkelteam is leuk!

Wat is het dan fijn om midden in de hectiek even stil te mogen staan en te lezen, na te denken, te luisteren. Om te kijken naar onze eigen praktijk: hoe doen we dingen? En als ontwikkelteam kijken we niet alleen mee met de eigen collega’s, maar ook met collega’s van andere organisaties: waarom doen ze wat ze doen?

Autonomie van het kind

In ons ontwikkelteam praten we met elkaar over het inhoudelijke onderwerp ‘De autonomie van het kind’. Wat is dit eigenlijk? Waarom is dit van belang en hoe kunnen we hier zorg voor dragen? Wat zijn de sterke en zwakke kanten binnen de kinderopvang en waar liggen nog kansen? Het is ontzettend leuk om hier een bijdrage aan te mogen leveren.

Expertisecentrum vertaalt wetenschap naar de werkvloer

Wetenschap is het fundament van alles wat we doen in de kinderopvang. Hier zijn we ons op de werkvloer natuurlijk lang niet altijd bewust van. Werkend met de kinderen heb je daar bovendien ook gewoon geen tijd voor. Dan ga je gewoon door, met je ervaring, kennis en gezonde verstand. Daar zit voor mij dan ook de toegevoegde waarde van het Expertisecentrum Kinderopvang; de wetenschappelijke kennis filteren en toegankelijk maken voor alle mensen op de werkvloer. Praktisch, toepasbaar, maar wel volgens recente en wetenschappelijke inzichten. 

Aan de slag met frisse ideëen

Het geeft mij energie en inspiratie, zin om weer aan de slag te gaan met frisse ideeën. Maar het maakt me ook trots, om te zien met hoeveel liefde, inzet en overtuiging pedagogisch medewerkers hun werk doen. Ik gun deze mensen daarom hetzelfde: dat zij regelmatig even stilstaan bij wat ze doen én hierover met hun collega’s, coach of manager het gesprek aan kunnen gaan.