Een BSO-locatie krijgt binnenkort een nieuw onderkomen. Er komen mooie multifunctionele ruimtes die zowel onder school- als BSO-tijd gebruikt kunnen worden. Er zijn straks meer ruimtes dan PM’ers. Wat een luxe! Maar ook; hoe gaan we dat doen?


De kinderen zijn er écht aan toe, aan een stuk autonomie. Zelf beslissen wat je gaat doen en waar je dat wilt doen. En met wie. Zonder een PM’er die alles regelt, uitlegt, toezicht houdt en ingrijpt als het mis dreigt te gaan. Of als het misgaat, want het gaat lang niet altijd goed. Moeten we dan de kinderen straks enorm gaan begrenzen en kunnen ze alleen spelen waar we als PM’er ook zijn? Dat willen we niet! Maar hoe moet het dan…?

Het Expertisecentrum Kinderopvang helpt!

We besluiten de situatie door de bril van ‘autonomie van het kind’ te gaan bekijken. Hierbij maken we dankbaar gebruik van de tools die het Expertisecentrum Kinderopvang biedt. Met elkaar bekijken we een gedeelte van het webinar en lezen we het theoretisch kader van hoofdstuk 1 in het jaaroverzicht 2020. Het belang van autonomie voor het kind is helder en wordt door alle teamleden onderschreven. Vanuit het theoretisch kader is het niet ingewikkeld een plan te maken: wat is nodig om ons doel te bereiken? Zo doorlopen we één voor één de vijf elementen van het verandermodel van Knoster.

Stappenplan opstellen

Het team stelt moeiteloos een 5-stappenplan op, van communicatie met de school tot het laten organiseren van een openingsfeest door de kinderen. Ze spreken af hoe ze daar met elkaar voor gaan zorgen, hoe ze door hun pedagogisch handelen de kinderen kunnen helpen hierin te groeien. Hoe fijn is het om dan ook om in de praktijkvoorbeelden, op de website en in het jaaroverzicht, te lezen dat dat proces best even zal duren. Dat het niet in één keer goed gaat, maar in kleine stapjes, en dat je ongetwijfeld een paar keer moet bijstellen.

Het team heeft alles in huis om deze verandering op de locatie door te voeren. Door er samen en met de middelen vanuit het Expertisecentrum naar te kijken, kregen ze net dat steuntje in de rug dat ze even nodig hadden!

 

Geschreven door Linda Gul, pedagogisch en didactisch adviseur, Kinderopvang Mundo