Webinar: De rol van de professional in de buitenruimte
Een stimulerende rol van de pedagogisch professional
Een stimulerende rol van de pedagogisch professional betekent dat deze een pedagogische en actieve rol heeft. Dat wil zeggen dat de professional in staat is om een beweeg- en ontwikkelomgeving in de buitenruimte te creëren waarin tegemoet gekomen wordt aan de behoefte van kinderen aan autonomie, competentie en verbondenheid. In de buitenruimte kan de pedagogisch professional dat doen door:
- keuzes te bieden binnen speelplekken (autonomie)
- ieder kind op zijn eigen niveau de mogelijkheid bieden om deel te nemen (competentie)
- een coöperatieve omgeving te bieden in plaats van alleen een competitieve omgeving (verbondenheid)
Buitenspelen als vliegwiel voor de motorische vaardigheden
Hoe beter de motorische vaardigheden van kinderen, hoe vaker zij zullen buitenspelen. Kinderen komen hierdoor in een positieve spiraal: hoe vaardiger zij worden, hoe vaker zij willen buitenspelen en daarmee plezier beleven aan buitenspelen en succeservaringen opdoen. Dat heeft een positief effect op hun zelfvertrouwen, waardoor zij ook meer risico durven nemen met buitenspelen (zie ook het onderwerp risicovol spel in de pedagogische kennisbasis), wat weer een positief effect heeft op hun motorische vaardigheid.
Onderzoek wijst uit dat 20 procent van de kinderen op zesjarige leeftijd al een achterstand heeft in hun motorische ontwikkeling. Door dit tijdig te signaleren en een aanbod te hebben waarbij kinderen veel en gevarieerd bewegen, kunnen de motorische vaardigheden van deze kinderen echt verbeteren. Als dat gevarieerde aanbod er niet is, haalt 65 procent van de kinderen de achterstand in de vier daaropvolgende jaren niet in.
Wat gaan we doen?
Het webinar bestaat uit 3 blokjes. Elk blokje begint met wetenschappelijke informatie over de buitenruimte. Mirka Janssen, lector Bewegen Hogeschool van Amsterdam, vertelt daarover.
De koppeling met de praktijk maken we deze keer met Fien de Hoop, clustermanager OpStoom. Zij vertelt over de ervaringen binnen OpStoom en de andere organisaties van het ontwikkelteam buitenruimte.
Je krijgt ook praktische tips over hoe jezelf binnen jouw eigen organisatie en als gastouder aan de slag kan met de buitenruimte. Natuurlijk is er voor de deelnemers aan het webinar ook gelegenheid om vragen te stellen.
Voor wie?
Voor pedagogisch coaches/beleidsmedewerkers/managers/pedagogisch professionals/gastouders die meer willen weten over hoe je invulling kunt geven aan de buitenruimte.
Certificaat
Deelnemers krijgen de presentatie als pdf. En deelnemers kunnen een certificaat van deelname krijgen met de code van hun organisatie. Die code krijgen organisaties als zij bijdragen in de bekostiging van het Expertisecentrum.
Kijk hier of jouw organisatie ook bijdraagt.
Wanneer, hoe lang en kosten?
- Het webinar vindt online plaats op 17 december 2024
- Deelname is zonder kosten.
- Aanmelden kan via de website tot uiterlijk 10 december 2024
- Wacht niet te lang met inschrijven, want we kunnen geen onbeperkt aantal deelnemers plaatsen; vol is vol.
Je begrijpt natuurlijk dat we een webinar niet echt gratis kunnen aanbieden. Dat kan alleen als veel kinderopvangorganisaties bijdragen aan de bekostiging van het Expertisecentrum.
Wil jouw organisatie ook bijdragen? Kijk hier voor meer informatie of klik hier om mee te doen.
Activiteiten-informatie
Startdatum | 17-12-2024 15:30 |
Einddatum | 17-12-2024 17:00 |
Sluitingsdatum | 17-12-2024 15:30 |
Prijs per persoon | Gratis |
Location | Online |