Workshop: gebruik van PiB-rapportage
10-04-2025 15:30 -17:00
Gratis
Webinar: Zicht en grip op de pedagogische kwaliteit kinderopvang
22-05-2025 15:30 -17:00
Online
Gratis

Kinderopvangorganisaties zijn – volgens de wet kinderopvang – zelf verantwoordelijk voor de pedagogische kwaliteit. Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld (PiB) biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. PiB is een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk online zelfevaluatie-instrument dat gebaseerd is op het veldinstrument dat de GGD gebruikt tijdens inspectie. 

Pedagogisch Practicum Spel en spelbegeleiding
28-05-2025 10:30 -15:30
€ 190 per persoon inclusief btw en lunch

Spel en spel begeleiding

Kinderen beginnen al met spelen als ze baby zijn en ze blijven spelen. In hun spel hebben zij enerzijds behoefte aan bevestiging en voorspelbaarheid en anderzijds aan uitdaging. Ieder kind heeft daarin een eigen tempo. Professionals moeten goed op de hoogte zijn van de spelontwikkeling van kinderen Zo kunnen ze in hun spelbegeleiding afstemmen op verschillende spelfases en spelvoorkeuren van kinderen.

Congres 2025
25-09-2025 10:00 -16:00
De Woonindustrie
€ 325,00

Op donderdag 25 september vindt ons jaarlijkse congres  'Wetenschap ontmoet praktijk' weer plaats, onder de leiding van dagvoorzitter Yvette Vervoort, directeur van het Expertisecentrum Kinderopvang. Het belooft een inspirerende dag vol wetenschappelijke inzichten en kennisuitwisseling te worden. Er zijn twee plenaire sprekers en verschillende deelsessies over uiteenlopende onderwerpen. Er is een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je snel in!

Pedagogisch Practicum: Exploratie stimuleren door de inrichting van je groep (0-4 jaar)
10-02-2026 10:30 -15:30
190,- per persoon inclusief btw, inclusief lunch

Primeur! Presentatie van nieuw onderzoek naar het effect van de ruimte en materialen op de exploratie van jonge kinderen.

Jonge kinderen ontwikkelen zich door de wereld om zich heen te verkennen: ze zijn voortdurend bezig hun eigen fysieke-, sociale- en cognitieve mogelijkheden te onderzoeken. Ze maken daarbij gebruik van de mogelijkheden die de ruimte om hen heen ze biedt. In een ruimte die jonge kinderen optimaal laat exploreren zijn de volgende zaken van belang: zichtbaarheid en overzicht, gevarieerde materialen, flexibele speelplekken, plekken om alleen, naast elkaar of met elkaar te spelen, ruimte en tijd voor ongestoord spel