Webinar: Zicht en grip op de pedagogische kwaliteit kinderopvang
21-01-2025 15:30 -17:00
Online
Gratis

Kinderopvangorganisaties zijn – volgens de wet kinderopvang – zelf verantwoordelijk voor de pedagogische kwaliteit. Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld (PiB) biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. PiB is een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk online zelfevaluatie-instrument dat gebaseerd is op het veldinstrument dat de GGD gebruikt tijdens inspectie. 

Pedagogisch Practicum: Buitenbaby's
30-01-2025 10:30 -15:30
190,- per persoon inclusief btw, inclusief lunch

Het is voor de gemiddelde Nederlandse baby niet vanzelfsprekend om elke dag even buiten te zijn. De meeste kinderen in Nederland groeien op met een ‘natuurtekort’. Dit kan en mag anders.

Janneke Hagenaar en Mara van Dijk verbonden aan lectoraat Hogeschool Leiden, lichten het hoe, wat en waarom van de buitenbaby’s toe.

In de ochtend kijken we de documentaire Buitenbaby’s met twee kijkvragen. Janneke presenteert het onderzoek van ZonMW pedagogisch gebruik van de buitenruimte en maakt de koppeling naar pedagogische concepten en de autonomie van de jongste kinderen.

Na de lunch bekijken we vanuit het perspectief van de pedagogische concepten nog een keer de documentaire en gaan we aan het werk met het werkboekje dat bij de documentaire is gemaakt.

Het werkboekje krijg je mee en je maakt zelf de eerste aanzet voor een plan van aanpak voor jouw eigen locatie/organisatie. En deelnemers ontvangen een certificaat van deelname.

Pedagogisch Practicum: Exploratie stimuleren door de inrichting van je groep (0-4 jaar)
11-02-2025 10:30 -15:30
per persoon inclusief btw, inclusief lunch
Webinar: Zicht en grip op de pedagogische kwaliteit in groep 1,2 en 3
13-03-2025 14:30 -16:00
Gratis

De afgelopen tien jaar is de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang steeds meer geconcretiseerd en inmiddels is het, in vele varianten, de norm. In alle varianten is sprake van het creëren van een doorgaande lijn van peuter naar kleutergroepen. Vanuit die doorgaande lijn is de behoefte ontstaan om net als in de peutergroepen ook in de onderbouwgroepen zicht en grip te hebben op de pedagogische kwaliteit. Ingegeven vanuit de praktijk dat in het onderwijs de focus ligt op de basisvaardigheden, lezen en rekenen. In de wetenschap dat ook in het onderwijs de pedagogisch-didactische kwaliteit bepalend is voor kinderen om tot leren te kunnen komen.