De afgelopen tien jaar is de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang steeds meer geconcretiseerd en inmiddels is het, in vele varianten, de norm. In alle varianten is sprake van het creëren van een doorgaande lijn van peuter naar kleutergroepen. Vanuit die doorgaande lijn is de behoefte ontstaan om net als in de peutergroepen ook in de onderbouwgroepen zicht en grip te hebben op de pedagogische kwaliteit. Ingegeven vanuit de praktijk dat in het onderwijs de focus ligt op de basisvaardigheden, lezen en rekenen. In de wetenschap dat ook in het onderwijs de pedagogisch-didactische kwaliteit bepalend is voor kinderen om tot leren te kunnen komen.
Kinderopvangorganisaties zijn – volgens de wet kinderopvang – zelf verantwoordelijk voor de pedagogische kwaliteit. Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld (PiB) biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. PiB is een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk online zelfevaluatie-instrument dat gebaseerd is op het veldinstrument dat de GGD gebruikt tijdens inspectie.
Spel en spel begeleiding
Kinderen beginnen al met spelen als ze baby zijn en ze blijven spelen. In hun spel hebben zij enerzijds behoefte aan bevestiging en voorspelbaarheid en anderzijds aan uitdaging. Ieder kind heeft daarin een eigen tempo. Professionals moeten goed op de hoogte zijn van de spelontwikkeling van kinderen Zo kunnen ze in hun spelbegeleiding afstemmen op verschillende spelfases en spelvoorkeuren van kinderen.