Manager Loes Govers van De Tweeling Kinderopvang verteld ons wat zij en haar collega hebben geleerd van het webinar duurzaamheidspedagogie.
Dit interview is nuttig voor iedereen die overweegt een webinar bij ons te volgen (of een andere activiteit in onze agenda). Leuk zijn deze evenementen sowieso, maar je moet er natuurlijk ook iets van opsteken. Wat heeft Loes Gover van De Tweeling Kinderopvang in Nijmegen geleerd van haar deelname aan het webinar duurzaamheidspedagogiek? We vragen het Loes zelf..
Hoe kwam je in eerste instantie bij het Expertisecentrum terecht?
Loes: ‘Wij volgen het Expertisecentrum al een hele tijd. Het is een belangrijk platform voor ons om nieuwe inzichten op te doen. Via de nieuwsbrief werden we gewezen op een webinar over duurzaamheidspedagogiek. Samen met mijn collega Anne-Marie Janssen, pedagogisch coach, besloten wij ons aan te melden.’
Waarom kozen jullie juist voor dit webinar?
‘Duurzaamheid staat hoog in het vaandel binnen De Tweeling, al 25 jaar. We hebben hierin vooruitstrevende keuzes gemaakt. Maar de laatste jaren was het thema toch een beetje stil komen te liggen. Dit webinar was voor ons de perfecte manier om weer scherp te krijgen waar we voor staan.’
Wat was voor jullie de belangrijkste les?
‘Waar zo’n webinar echt bij helpt, is dat je je gaat afvragen waarom je nu eigenlijk doet wat je doet, als kinderopvang. Zodat je niet zomaar uit gewoonte handelt, maar eerst bepaalt wat de juiste aanpak is. Zo kwamen we bijvoorbeeld tot de conclusie dat je bij duurzaamheid klein moet beginnen. Met praktische aanpassingen kun je al veel betekenen. Daar werden tijdens het webinar bruikbare handvatten voor aangereikt.’
Hoe hebben jullie dat toegepast binnen jullie eigen kinderopvang?
‘We hebben onze materialen opnieuw beoordeeld. We zijn nu kritisch bij het aanschaffen van onder andere het spelmateriaal. Hierbij nemen we de pedagogische basisdoelen in ogenschouw. We proberen de kinderen creatief te voeden door materialen aan te bieden met een open einde – loose parts.’
Hoe nemen jullie collega’s hierin mee?
‘Deels geïnspireerd door het webinar besloten we een workshop te organiseren. Zo konden we kennis over duurzaamheidspedagogiek met onze professionals delen. Daarna zijn we in groepjes naar een kringloopwinkel gegaan om materialen te verzamelen. Met de opdracht om te bepalen hoe ze deze materialen zouden kunnen inzetten. En wat er zou gebeuren als de kinderen ermee zouden spelen.’
Heb je daar al iets over gehoord inmiddels, hoe de kinderen reageerden?
‘Kinderen kijken met heel andere ogen, blijkt maar weer. Ze zijn geïnteresseerd in hoe dingen werken, het zijn echte onderzoekers. Een nieuwsgierige houding aannemen is daarom ook voor professionals van belang. Als kinderen gestimuleerd moeten worden, kan dat soms al door vragen te stellen. Dus ja, dat zijn signalen voor ons als team dat we niet altijd nieuwe dingen hoeven te kopen. We moeten ons vooral openstellen om naar materialen te kijken zoals kinderen dat doen. En het is belangrijk dat professionals dit goed met elkaar afstemmen.’
Wat bedoel je daarmee?
‘Ook professionals onderling kijken verschillend naar materialen. De een ziet meteen wat materiaal voor de motoriek kan betekenen, de ander heeft eerder oog voor samenwerking. Het is goed om dat van elkaar te weten. Wat jij waardevol vindt, karton bijvoorbeeld, daar ziet je collega misschien wel helemaal niets in. Dat geeft niks, als je het maar duidelijk afspreekt.’
Zijn de veranderingen die jullie hebben ingevoerd ook blijvend, denk je?
‘Daar gaan we met elkaar voor zorgen. Het komende halfjaar neemt steeds een ander team duurzaamheid als thema. De professionals mogen zelf bepalen wat ze ermee gaan doen, zolang ze hun bevindingen maar delen. Die bevindingen presenteren ze uiteindelijk op een van onze studieavonden. Dan zijn alle professionals bij elkaar en leren ze wat wel en niet werkt, hoe er onder kinderen voor verwondering of verbazing is gezorgd. Het is dus niet zomaar een probeersel, we blijven het toepassen.’
Heb je tips voor andere organisaties, als het om duurzaamheid gaat?
‘Blijf realistisch. Maak het werkbaar. Groot denken, klein beginnen. Ook een kleine stap is namelijk waardevol. Dat is de belangrijkste les die het webinar ons heeft geleerd.’