Praktijkvoorbeelden
Tools
Bronnen
Lees- en luistertips
Activiteiten
Blogs
Berichten
Overige informatie

Blogs

De Blogs geven een kijkje in de keuken van het Expertisecentrum. Wat gebeurt er bij de Ontwikkelteams?
Hoe gebruiken deelnemers aan de Ontwikkelteams en de Kenniskringen de ervaringen en kennis die zij
opdoen in hun eigen organisatie?


                            icon voor blogs
Bij kinderopvang Ska in Amersfoort hebben ze iets bijzonders: de jonge kind-specialist. Deze specialist vormt een brug tussen de pedagogisch medewerker en de pedagogisch
Er zijn nog steeds directeuren en bestuurders die twijfelen: heeft het zin om mijn organisatie aan te melden bij het Expertisecentrum Kinderopvang? Daarom vroegen we
Pedagogisch coach Hon Kwan is razend enthousiast over één techniek in het bijzonder: de grafiek waarmee ze pedagogisch professionals begeleidt. En als je naar haar
Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum, reageert op het videocollege van Katrien Helmerhorst met antwoorden op veel vragen van ouders.
Dorine Raats, pedagoog Humankind. Wij noemen de kinderopvang een 'minimaatschappij'.
Dimfie Mertens en Jerney Cox, Kinderopvang Bly! Roermond Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert regelmatig een pedagogisch practicum. Tijdens zo’n bijeenkomst
Wietske van Gurp is toezichthouder kinderopvang bij de GGD Amsterdam ‘De meest gestelde vraag is waarschijnlijk ‘Mag dat?’. Ik snap de achtergrond van de vraag,
Frans Hiddink, onderzoeker NHL Stenden Hogeschool Wanneer een pedagogisch professional in de buurt komt van kinderen die met elkaar praten, krijgt de professional bijna
Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum Kinderopvang Bij veel mensen leeft nog steeds het idee dat kinderopvang vooral handig is voor de ouders. En is niet bekend
Cathy van Tuijl, onderzoeker Hogeschool Saxion en Universiteit Utrecht. De Brain Awareness Week is vandaag begonnen. Een week waarin het belang van onderzoek naar de
PiB promotie post

009 | 07 December 2021

Simon Hay, pedagoog KindeRdam Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische kwaliteit in Beeld biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per
Risicovol spel: hutten bouwen!

008 | 08 Oktober 2021

Liesbeth Zijderveld, pedagogisch medewerker, CKO Kleurrijk In de zomervakantie hebben wij met de BSO hutten gebouwd. Kinderen mochten zelf aan de slag met hamers, spijkers
3 wespensteken en 24 pleisters

007 | 05 Oktober 2021

Claire Droog, Pedagogisch coach, KODB In de kinderopvang is er strenge regeldruk rondom veiligheid. Sommige PM’ers voelen zich angstig doordat zij het gevoel hebben
Babelle van ’t Hullenaar-Persoon, ontwikkelingspsycholoog. In de ontwikkelingspsychologie is het thema autonomie niet vaak beschreven en/of onderzocht als
Margreet van de Poll, oma Ik ben de trotse oma van twee kleindochters (2,5 jaar en 9 maanden). Hun papa en mama werken, dus gaan ze drie dagen naar de kinderopvang.
Steuntje in de rug

004 | 26 Juli 2021

Linda Gul, pedagogisch en didactisch adviseur, Kinderopvang Mundo Een BSO-locatie in onze organisatie krijgt binnenkort een nieuw onderkomen. De hele school wordt verbouwd
Judith Lechner, directeur Huis de B, Groningen In het ontwikkelteam ‘Wat doen we met de bso’ kijken we naar profielen van bso’s. Wat betekenen we in het leven
Sonja Wilken, Toezichthouder Kinderopvang bij GGD Rotterdam - Rijnmond Sinds 1 januari 2019 is het verplicht om binnen je organisatie een pedagogisch coach aan te stellen.
Bekijk de boekentips
Blijf of de hoogte van het laatste nieuws via onze berichten