De Blogs geven een kijkje in de keuken van het Expertisecentrum. Wat gebeurt er bij de Ontwikkelteams?
Hoe gebruiken deelnemers aan de Ontwikkelteams en de Kenniskringen de ervaringen en kennis die zij
opdoen in hun eigen organisatie?

De AKTA-meter is een handig instrument om de ruimte en inrichting van een kinderopvanglocatie te verbeteren. Hoe dit precies werkt, bespreken we met een van de bedenkers,
Waar je tafels, kasten en andere materialen plaatst, lijkt een simpele vraag. Maar door hier goed over na te denken, kun je veel winnen. Pedagogisch coach Danielle de
Kinderopvang Kindergarden doet het net even anders, als het op coachen aankomt. Zo heeft de organisatie drie verschillende coachende functies en is er op iedere afzonderlijke
Eerst waren lage tafels gebruikelijk, toen hoge tafels en inmiddels maakt iedere kinderopvangorganisatie een eigen keuze. Wat is verstandig? Laura Hoogcarspel van Hero
Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert regelmatig webinars. Daar zijn we trots op. Maar wat is het oordeel van de mensen die eraan deelnemen? In gesprek met ervaringsdeskundige
Er komt een nieuw VVE-programma voor de kinderopvang op Bonaire. Hiervoor is de hulp van het Expertisecentrum ingeschakeld. Emily Kocks, de lokale coördinator, legt
Simon Hay is de drijvende kracht achter Pedagogische praktijk in Beeld (PiB), het digitale zelfevaluatie-instrument voor organisaties in de kinderopvang. Wat zijn de
KIK en KINDwijzer hebben een waardenkader samengesteld. Wat houdt dit precies in? Wat kunnen we ermee, als sector? Voor deze blog gaan we in gesprek met
Veel mensen denken dat jonge kinderen niet in staat zijn om vriendschappen te vormen. Een kwestie van onderschatting, meent Saskia van Schaik van de Radboud Universiteit.
Positieve groepsdynamiek
01-23
Van vrolijk spelen tot irritaties of zelfs ruzie: de sfeer op een groep is altijd in beweging. Hoe kun je daar als professional positieve invloed op uitoefenen? We bespreken
Duurzaamheidspedagogiek is in opkomst. Een andere term die weleens gebruikt wordt, is groene kinderopvang. Wat maakt een kinderopvang duurzaam/groen? En wat hebben kinderen
We spreken twee (adjunct-)directeuren uit de kinderopvang over zzp’ers en uitzendbureaus. Ervaringen uitwisselen, is het idee. Maar het wordt al snel een noodkreet.
Tijdens een webinar van Cathy van Tuijl (Universiteit Utrecht) bleek dat lang niet alle pedagogisch professionals het verschil kennen tussen straffen en corrigeren. In
Kinderopvang heeft – zoals vele branches – te kampen met flinke personeelstekorten. Personeelstekorten in kinderopvang hebben buiten de sector een groot effect:
Ineens bevindt een baby of kind zich op de kinderopvang. Met veel meer geluiden, geuren en andere indrukken dan thuis. Hoe zorg je ervoor dat deze overgang soepel verloopt?
Het Expertisecentrum Kinderopvang ondersteunt organisaties bij het zelf beoordelen van hun pedagogische kwaliteit. Op basis van de verzamelde gegevens in het eerste halfjaar
De kinderopvang zou een veilige haven moeten zijn voor elk kind. Dat betekent dus ook dat pestgedrag moet worden voorkomen. Hoe doe je dat, als pedagogisch professional?
Bij kinderopvang Ska in Amersfoort hebben ze iets bijzonders: de jonge kind-specialist. Deze specialist vormt een brug tussen de pedagogisch medewerker en de pedagogisch
Bekijk de boekentips
Blijf of de hoogte van het laatste nieuws via onze berichten